FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
tor august 13 08:53 2020 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres undersøgelse: bilister ser de andre trafikanters adfærd som den største sikkerhedsrisiko, dine dæks stand spiller en rolle

Mere end halvdelen af de europæiske bilister mener, at den største risiko forbundet med at køre bil om sommeren er andre bilisters adfærd. Dette flatterende resultat ses i den sidste Nokian Tyres sommerdæksundersøgelse og viser, at den menneskelige faktor stadig spiller en nøglerolle i sikker kørsel. Det samme gælder ansvaret for at bruge de rigtige dæk til de forskellige sæsoner.

Ifølge undersøgelsen fra Nokian Tyres[1], var opfattelsen af den højeste risiko på vejene i sommerperioden de andre bilister, overdreven hastighed og brugen af mobiltelefon under kørslen. Tjekkerne, polakkerne og italienerne har mindst tilliden til deres medbilister.

Faren ved for stor hastighed blev især fremhævet af polakkerne og tjekkerne. Brug af mobiltelefon eller andre gadgets under kørslen betragtes af italienerne som den største risikofaktor. Det er interessant at bemærke, at de risici, der er forbundet med at rejse i bil, udgør den største bekymring for respondenterne over 51 år. I denne aldersgruppe af bilister er de fleste opmærksomme på andre bilisters opførsel, såvel som vejforholdene. Dette kan skyldes, at ældre bilister er opmærksomme på, at de har brug for længere reaktionstid til at reagere, og også på grund af, at deres biler ofte er ældre.

Dine dæks stand spiller en rolle

Mere end en tredjedel af bilisterne kontrollerer slidbanedybden på deres bildæk to gange om året,
24 % gør det hver anden til hver tredje måneder, mens 13 % kun kontrollerer det en gang om året.
10 % af de adspurgte var imidlertid ikke i stand til at huske, hvornår de sidst kontrollerede deres dæks stand, eller om de nogensinde havde gjort det. Blandt de mennesker, der var mest bekymrede for standen på deres dæk, dvs. de respondenter, der kontrollerede slidbanedybden hver anden til tredje måneder, var hovedsageligt italienere, folk der kørte 30.000 til 40.000 km eller mere om året, mænd og bilister over 66 år.

"Vores undersøgelse viser, at kun en meget lille procentdel af de adspurgte var opmærksom på dækslitage. Men dæk er bilens eneste kontaktpunkter med vejen, og deres stand er kritisk, når det gælder trafiksikkerheden. F.eks. med slidte dæk med en slidebånddybde på 2 mm, kan bremselængden være op til 12 meter længere, ved en hastighed på 80 km / t på en våd vej, sammenlignet med nye dæk (Car magazine Tekniikan Maailma 16/2016). Samtidig er det interessant at bemærke, at respondenterne i alle de adspurgte lande understregede sikkerhedsfunktioner som dækgreb på våde og tørre veje, dækstabilitet og sikkerhed i ekstreme situationer, som de vigtigste sikkerhedsegenskaber for dæk, som folk er meget opmærksomme på når de køber nye dæk,” siger Martin Dražík, produktchef for Nokian Tyres Europa.

Sikkerhed først

Når vi nyder det smukke sommervejr, er det let at glemme farerne ved at køre i regn. Uventede, kraftige regnskyl øger risikoen for akvaplaning, især når store mængder vand forbliver på vejen, når den er kørt i spor. Når du vælger sommerdæk, skal du derfor være opmærksom på de modeller, der er designet til sikker vådkørsel, såsom Nokian Wetproof. Det skal også huskes, at sikre sommerdæk bør have en rilledybde på mere end 4 mm, og deres totale levetid må ikke overstige 6 år.

Yderligere info:

Sommerdæk hører hjemme på sommerveje

Nyttige tip til dækvedligeholdelse

Fotos:

Download fotos og infografik

 

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com

 

[1] Baseret på data fra en onlineundersøgelse fra maj 2018 for Nokian Tyres gennemført af analysevirksomheden Taloustutkimus Oy. Undersøgelsen blev gennemført i fem lande (Tyskland, Frankrig, Italien, Polen og Tjekkiet) med en prøvestørrelse på op til 1.000 respondenter fra hvert land.