Det handler om kunne føle det

Selv de bedste instrumenter kan ikke fortælle dig, hvordan dækket føles at køre med.

Hvert år kører Nokian Tyres' testkørere hundredtusindvis af kilometer, følelse, sansning og evaluering. Når køretøjet er blevet en del af kroppen, ved dæk testeren hvordan dækket føles. Ud over i Finland, udfører vi test over hele verden, på forskellige veje og under skiftende vejrforhold. Verdens bedste testkørere, en bred vifte af testaktiviteter, og alsidig testudstyr sikrer, at dækkene fungerer på den bedst mulige måde under forskellige forhold - også selv i ekstreme situationer.


Testkørerne spiller en kæmpestor rolle i testning af dækkene. De er trænet til jobbet, men deres knowhow og fornemmelse kan kun opnås ved at gøre det i praksis.

– Du kan føle dækkets opførsel i dine hænder og i maven. Hvordan bilen er at styre, hvor hurtigt dækket stabiliserer sig efter en udskridning, og hvordan det opfører sig under bremsning, acceleration, slalom og stejle op‑ og nedkørsler, siger Petri Paananen, der er testkører hos Nokian Tyres.

Testkørerne rapporterer om resultaterne af testkørslen og identificerer dækkenes gode egenskaber og forbedringsmuligheder. Slutresultatet af testningen omfatter subjektive meninger og objektive testdata. Denne information anvendes derefter til yderligere udvikling for at skabe den vigtigste sikkerhedsfunktion ved en bil – det bedst mulige dæk.

– Et dårligt dæk vil altid have et eller andet, der ikke består vores omfattende testpalet.

"Et dårligt dæk vil altid have et eller andet, der ikke består vores omfattende testpalet."
Petri Paananen, Nokian Tyres plc, Testkører

Hvad kræves der så af gode testkørere, ud over deres analysekompetencer? I hvert fald stærke nerver og evnen til at teste produkterne med et åbent sind samt den rette kombination af ydmyghed og ambition. Og man skal være forsigtig med speederen.

– Dæktestning er ikke et rallyløb. Det drejer sig ikke om fart, men snarere om at fornemme og analysere dækket. Selvfølgelig kører du ind imellem hurtigt, men fokus er altid på dækket og dets præstation, forklarer Paananen.

Paananen er også en rolig og proaktiv kører uden for testbanen.

– Jeg holder godt øje med de andre bilister på vejen for at se, hvad de gør. Nogle gange går jeg vist lidt for meget op i at analysere ting, og så får jeg senere at høre om min bagsædekørsel derhjemme, griner Paananen.