FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube

Dæktest under ekstreme forhold

Nokian Tyres er altid et skridt foran nutiden. Kontinuerlig udvikling af testaktiviteterne og lære nye ting har skabt unikke innovationer, der gavner hverdagens bilister. Intensiv testning og en grundig forståelse af vinteren og vores produkter tjener det endelige mål med produktudvikling: sikkerhed.

Ud over et testprogram, der udføres under virkelige driftsforhold, kræver dæk udviklingen også et betydeligt antal forskellige laboratorieforsøg, computersimuleringer og bænk tests. Afprøvningen adskiller de gode dæk fra de bedste. For at opnå omfattende resultater, prøves dækkene på flere internationale baner ud over selskabets egne testcentre.

"Produkter, der er blevet omhyggeligt skræddersyet til forskellige anvendelser, og som har gennemgået strenge test for at imponere deres brugere og åbne døren til succes."
Matti Morri, Teknisk Customer Service Manager, Nokian Tyres plc

Nord for polarcirklen, i byen Ivalo i finske Lapland, driver selskabet et testcenter på over 700 hektar jord, hvor produktudvikling og testteams og testkørere tester dæk med den opgave at finde de bedste dæk blandt de gode.

Top moderne udstyr, alsidige test og dygtige og erfarne folk sørger for, at alle de ekstreme situationer der er under vinterkørsel grundigt studeres i Ivalo. Når de går til og overskrider grænserne for dækkenes vejgreb sætter de vores udviklingsarbejde på prøve med sikkerhed som formål.

På Nokia Test Center, som breder sig over et areal på 30 ha, simulerer Nokian Tyres næsten alle køreforhold som kan forekomme på de nordlige veje.

Højhastigheds dæk testes også i udlandet

Dæk, der er designet til højhastighedskørsel og højt ydende køretøjer skal også testes ved passende hastigheder. Kontrolcenteret i Nokia er ikke tilstrækkeligt for at teste UHP (Ultra High Performance) dæk i nødvendigt omfang og detaljeringsgrad. I Finland gør de sæsonmæssige udsving det svært da den er meget kort for sommerdæk. Dette er grunden til at udenlandske prøvebaner også er påkrævet.

For at opnå nok måleresultater, tester vi vådgreb, akvaplaning egenskaber og håndtering i Indien, Spanien, og Papenburg, Tyskland, blandt andre steder. Om vinteren, foretages dæktests i Sydafrika.