Ivalo Test Center - "Det Hvide Helvede"

Ivalo Test Center – "Det Hvide Helvede" er stedet, hvor Nokian Tyres, verdens nordligste dækproducent, tester sine vinterdæk benhårdt på sne, is og snesjap. Erfarne testkørere presser dækkenes præstation til det yderste i kompromisløse tests for at finde de bedste af de gode dæk. Hvis et dæk fungerer under verdens mest krævende forhold, vil det fungere pålideligt alle andre steder.

Se videoer

Nokian Tyres tester sine vinterdæk rundt omkring i verden, men vinterdækkenes sande hjem findes i Ivalo, Finland, nord for polarcirklen. Verdens nordligste dækproducent byggede Ivalo testcentret helt tilbage i midten af 1980'erne. Testcentret, der dækker mere end 700 hektar, har virkelig gjort sig fortjent til sit barske renommé, da verdens største og mest alsidige vintertestområde er bygget under ekstreme forhold.

Som bannerfører inden for vinterdækteknologi bruger Nokian Tyres mere end halvdelen af sit forsknings‑ og udviklingsbudget på test af produkter. Det Hvide Helvede er det primære teststed.

– Helt fra de tidlige udviklingsfaser af et nyt dæk tester vi det i autentiske omgivelser for at sikre en fejlfri præstation under vanskelige, krævende og varierende forhold. Autentiske tests på is og sne udgør en vigtig del af arbejdet inden for forskning og udvikling, fordi et dæks egenskaber ikke kan optimeres udelukkende gennem computermodeller, forklarer manager af testcentret, Matti Suuripää fra Nokian Tyres.

"Autentiske tests på is og sne udgør en vigtig del af arbejdet inden for forskning og udvikling, fordi et dæks egenskaber ikke kan optimeres udelukkende gennem computermodeller."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manager af testcentret

Udvikling af et nyt dæk er en lang proces, der tager mellem to og fire år. En stor del af testningen udgøres af praktiske tests, som kræver en yderligere indsats i form af forskning og udvikling, indtil kun de bedst præsterende dæk er tilbage, skræddersyet til specifikke vinterforhold.

Vinterdæk har brug for forskellige egenskaber alt efter, om de anvendes under nordens isglatte forhold eller i den varmere mellemeuropæiske vinter.

– Formålet med den kompromisløse testning og at trodse grænserne for vejgreb er at skabe endnu bedre og mere pålidelige vinterdæk. At vi kan garantere for dækkenes sikkerhed, giver bilejerne ro i sindet selv på vinterveje. Hvis et dæk er testet under verdens mest krævende forhold i Ivalo, vil det fungere godt alle andre steder, tilføjer Suuripää.

"Formålet med den kompromisløse testning og at trodse grænserne for vejgreb er at skabe endnu bedre og mere pålidelige vinterdæk. At vi kan garantere for dækkenes sikkerhed, giver bilejerne ro i sindet selv på vinterveje. Hvis et dæk er testet under verdens mest krævende forhold i Ivalo."
Matti Suuripää, Nokian Tyres plc, Manager af testcentret

Seks måneders testning i frosttemperaturer og i polarnatten

Der er travlt i Det Hvide Helvede fra november til maj. I Ivalo er der mere end 200 dage med frosttemperaturer i denne periode. Det er på dette tidspunkt, at vi tester mere end 20.000 dæk og kører mere end 40.000 testkilometer. Vores yderst erfarne afdeling for forskning og udvikling, testteams og testkørere tester dækkene grundigt dag og nat.

Dækkene testes så konsekvent som muligt på forskellige is‑ og snebaner. Testning kræver ekstreme professionelle kvalifikationer, præcision og tusindvis af gentagelser. Nokian Tyres, der er kendt for sine kvalitetsprodukter, har mere end 100 kilometer godt vedligeholdte testbaner i Ivalo.

Ivalo Testing Center “White Hell”


– Rent praktisk sørger vi for, at en bane altid har den samme snetykkelse, og vi gør isen rå og børster den ren efter behov, forklarer Suuripää.

Det Hvide Helvede er ikke altid hvidt, for midt om vinteren udgør polarnattens mørke i sig selv en udfordring i udviklingsarbejdet. Derefter medfører foråret forandringer i forholdene, som forårsages af kolde nætter og solrige dage – på samme dag kan temperaturændringen på testbanerne være op til 40 grader Celsius.

Det tidlige forårssolskin er endnu en udfordring. Når det er værst, hæver det dagtemperaruren så meget, at der ikke kan udføres tests på grund af temperaturforskellen. Så venter vi bare på solnedgangen og tester om natten.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Ud over de omhyggeligt vedligeholdte testbaner indeholder centret en 700 meter lang ishal, der gør det muligt at teste konsekvent og præcist under alle forhold.

Ivalo Testing Center “White Hell”


Teknologi kan ikke erstatte det menneskelige præg

I varieret testning er det vigtigt at simulere vinterkørslens ekstremer. Det Hvide Helvede dækker på nuværende tidspunkt flere end 20 forskellige testbaner. De tester dækkenes præstation under acceleration og bremsning eller kørsel i sving og på bakker samt vejgrebet på forskellige overflader på is, sne og snesjap. Vi anvender den nyeste teknologi, når vi tester.

– For at sikre det bedst mulige testudstyr, videreudvikler vi det konstant. For eksempel gør realtids‑registrering af temperatur og relativ fugtighed vores arbejde nemmere og hurtigere, siger Petri Peltoniemi, testmanager hos Nokian Tyres.

Nokian Tyes anses for verdens førende ekspert inden for ekstreme forhold på grund af virksomhedens omfattende produkttestning i Lapland. Erfarne kørere er væsentlige, men vi bruger også teknologi til nogle testkørsler. Robotbiler er for eksempel meget nyttige, når man har brug for mange præcise gentagelser. I sammenligning med vores testkørere spiller de imidlertid en birolle.

Nokian Tyes anses for verdens førende ekspert inden for ekstreme forhold på grund af virksomhedens omfattende produkttestning i Lapland. Erfarne kørere er væsentlige, men vi bruger også teknologi til nogle testkørsler. Robotbiler er for eksempel meget nyttige, når man har brug for mange præcise gentagelser. I sammenligning med vores testkørere spiller de imidlertid en birolle.

– Der er ikke nogen maskine eller noget udstyr, der kan erstatte rigtige mennesker og menneskelig erfaring. Det tager år at blive en god testkører, og de kan give os den mest værdifulde information. Vi gennemgår alle resultaterne med vores egne testkørere, tilføjer Peltoniemi.

Læs også:
Topekspertise og den seneste teknologiske viden

Ivalo testcenter i en nøddeskal

  • Nokian Tyres' "Det Hvide Helvede" er det største testcenter for vinterdæk i verden. Området kan rumme 1.129 fodboldbaner eller 700 baseballbaner. 
  • Vi tester vores dæk på alle tider af døgnet på mere end 30 testbaner under de unikke forhold, der hersker i den finske del af Lapland. 
  • De mere end 200 dage med frosttemperaturer i Ivalo hvert år skaber hårde forhold for de testede dæk. 
  • I løbet af sæsonen bliver der testet mere end 20.000 vinterdæk på vores testcenter. 
  • Vi kører mere end 40.000 km på de testede dæk. 
  • Vores kørere tester dæk i Ivalo under alle vejrforhold i mere end 180 dage hvert år. 
  • Den næsten 700 meter lange ishal gør det muligt at teste konsekvent under alle forhold.