FacebookInstagramLinkedInmenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu

Rullemodstanden har indflydelse på miljøet såvel som på din økonomi

Dæks rullemodstand kan variere meget. En forskel på ca. 40 % i rullemodstand resulterer i gennemsnit i en forskel på 5-6 % i brændstofforbruget. En sådan forskel kan forekomme, for eksempel mellem dæk med henholdsvis en klasse A og en klasse F i brændstofeffektivitets rating. Derfor kan det rigtige dæk spare miljøet og din økonomi. Med de nuværende brændstofpriser kan et dæk med en mere økonomisk rullemodstand spare cirka 300 euro over en levetid på 40.000 kilometer. Et klogt valg af dæk og en forsigtig kørestil hjælper også betydeligt med at reducere CO2-emissionen, der udledes under kørslen.

Rullemodstand betyder den energi, der forbruges af deformationen under dækkets kontakt med vejen. Denne deformation og mængden af energi, det kræver, kan påvirkes med strukturelle og materielle valg i dækdesignet. Eksempler på faktorer, der har indflydelse på energiforbruget, er dæktemperaturen, dæktrykket, belastningsindekset og dækkets slid samt luftmodstanden og turbulensen på grund af kørehastigheden.

Rullemodstanden påvirker miljøet gennem hele dækkets levetid. En lettere rullemodstand giver et lavere brændstofforbrug og mindre CO2-udledning. Rullemodstand måles i forhold til en rullemodstandskoefficient: jo større koefficienten er, desto sværere ruller dækket. I øjeblikket er klasse C den mest almindelige brændstoføkonomiske vurdering for Nokian Tyres dæk til biler i henhold til EU-dækmærket. Klasse B er den næstmest almindelige klasse. EU-dækmærket viser brændstofeffektivitet på en skala fra A til G. På kort sigt er forbedringen af brændstoføkonomien for dæk et af de vigtigste produktudviklingsmål i virksomheden.

Kun cirka 20-30 procent af energien i brændstoffet bruges til at få vognen til at køre. Energien bruges til accelerering og bremsning, men også til at overvinde rullemodstanden og luftmodstanden.