Farerne ved akvaplaning

Ved kørsel på en tør vej om sommeren, behøver føreren næsten ikke at tænke på dækkene. Når et tordenvejr bryder ud eller en vedvarende sommerregn fylder rillerne i vejen, er det en helt anden historie. Faren for akvaplaning kan mærkes i styringen: det er svært at styre bilen, især hvis dækkene er i dårlig stand eller slidte. Den bedste måde at forhindre akvaplaning er at bruge nye dæk. Selvom nye dæk ikke helt eliminere risikoen for akvaplaning, men det er muligt at styre bilen, så længe du justere hastigheden efter forholdene.

Mistet føling

Fra trafiksikkerhedens synspunkt, er det vigtigt at have dæk med korrekt rilledybde og egenskaber, der passer til vejrforholdene. Når der er masser af vand på vejen og kørehastigheden overstiger en vis grænse, kan slidbanemønster af dækket ikke længere skubber vandet bort fra undersiden af dækket. Følingen mellem dækket og vejen vil gå tabt, og så vil grebet.

Når der er mindre end fire millimeter slidbane på dækkene, er dækkenes vejgreb i vådt føre væsentligt forværrede og resistens mod akvaplaning forringet; risikoen for akvaplaning er især øger. Desuden er bremselængden længere og bilen skrider lettere ud.

I de seneste tests foretaget af Tekniikan Maailma (5/2018) begyndte slidte dæk at akvaplane ved hastigheder så lave som 75 km/t. Det bedste nye dæk i testen begyndte at akvaplane ved 88 km/t.

I de seneste tests foretaget af Tekniikan Maailma (5/2018) begyndte slidte dæk at akvaplane ved hastigheder så lave som 75 km/t. Det bedste nye dæk i testen begyndte at akvaplane ved 88 km/t.

Mistet kontaktflade

Når kørehastigheden øges, og dækkene slides, er kontaktfladen mellem dækket og vejen dramatisk reduceret. Figuren viser størrelsen af kontaktfladen fra et sommerdæk med forskellige rilledybder, med et vandlag på tre millimeter og kørehastighed på 75 km/t. Kontaktfladen på et køretøj med slidte dæk, rilledybde 1,6 mm, er kun 16 procent i forhold til et parkeret køretøj.