man april 26 09:07 2021 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Det nye EU-dækmærke, der gør det lettere at sammenligne dæk, introduceres i maj

Europa vil være den første region i verden, der begynder at bruge et isgrebssymbol til dæk. Derudover har dæk et snegrebssymbol og en QR-kode, der henviser til en omfattende europæisk database. Ændringerne træder i kraft per 1. maj. Målet er, at de nye mærker skal hjælpe købere med at sammenligne forskellige dæk og vejlede dem til at vælge mere sikre og miljøvenlige dæk. Som vinterdækspioner har Nokian Tyres arbejdet længe på at udvikle mærkerne. Dette arbejde lønner sig nu.

Dækmærkerne vil blive fornyet i hele EU. De nye mærker kræves på dæk fremstillet efter april 2021, så de nye mærker begynder gradvist at komme på de nye dæk, der sættes til salg.

Helårsdæk, sommerdæk og vinterdæk uden pigge, der sælges inden for EU, blev tildelt de første EU-dækmærker allerede i 2012. Indtil nu har mærkningskravet været anvendt på dæk til personbiler, SUV'er og varevogne og de krævede oplysninger har inkluderet rullemodstand, vådgreb og ekstern rullestøj. Mærkerne ændres nu, og informationen skal også indeholde informationer om dækkets greb på sne og is, den tidligere skala fornyes, og der tilføjes en QR-kode til labelen. Kravet gælder ikke for vinterdæk med pigge.

– I praksis er vådgreb det modsatte af isgreb: at udvikle det ene reducerer normalt det andet. Dæk designet til Centraleuropa lægger vægt på de egenskaber, der kræves på ryddede veje, mens isgrebssymbolet indikerer, at dækket virkeligt fungerer og forbliver sikkert under de udfordrende nordiske vinterforhold. Vi anbefaler ikke at bruge dæk designet til Centraleuropa under forhold, som de ikke er beregnet til, siger teknisk kundeservicechef Matti Morri fra Nokian Tyres.

Lastbil- og busdæk vil også være del af mærkningsordningen

Det nye mærkningssystem kan endda styre dækvalget på B2B-siden, da kravene nu også gælder for lastbil- og busdæk. Dæklabellen er indtil nu kun blevet brugt i markedsføringsmaterialer. Disse dæk har ikke fået et isgrebssymbol.

– Den øgede vægt på bæredygtighed vil gøre lav rullemodstand og brændstoføkonomi endnu vigtigere. På den anden side er snegrebet meget vigtigt, især i Tyskland og de nordiske lande. Vi er nødt til at opretholde en god balance mellem de forskellige karakteristika, siger produktchefen Teppo Siltanen fra Nokian Heavy Tyres.

Næsten 90 % af dækkets CO2-aftryk genereres under brugen, og det er grunden til, at Nokian Tyres i lang tid har arbejdet på at sænke rullemodstanden for sine produkter. Vi har reduceret rullemodstanden på vores dæk med 8,5 % i gennemsnit sammenlignet med 2013. Lavere rullemodstand betyder lavere brændstofforbrug og lavere kuldioxid udledning.

Stor database med alle dæk

– Da EU ønskede at tilføje et rullemodstands mærkat på dækkene i begyndelsen af ​​2000'erne, krævede dækindustrien et vådgrebsmærkat ved siden af ​​for at undgå kun at lægge vægt på energieffektivitet på bekostning af sikkerheden. Miljøorganisationerne ønskede at have en støjrelateret enhed på mærket, og dette førte til det originale mærke, der angav rullemodstanden, vådgrebet og den eksterne rullestøj, siger Jarmo Sunnari, SRA Manager for Nokian Tyres.

Målene med fornyelsen af ​​dæklabelen er at gøre valget lettere for dækkøberene og forbedre den samlede køresikkerhed. Det oprindelige mål for dækmærket - at reducere emissionen – er stadig gældende.

– QR-koden er et nyt element på dækmærket, der vil guide dig til en stor database, der har samlet informationer om alle dæk, der er tilgængelige på det europæiske marked. Produktinformationen er standardiseret, hvilket muliggør en nem sammenligning mellem dækkene, siger Sunnari.

– I fremtiden vil dækmærket blive udvidet yderligere, da det også vil indeholde informationer om slid eller dækslitage og kilometertal eller dækkets levetid på vejen. Beslutningen er allerede taget, men det vil tage flere år at få standardiseret testmetoderne.

 

Download billeder

 

Læs mere:

Frigivelse: Ny EU-mærkning forenkler forbrugerens valg af vinterdæk

Nokian Tyres' Corporate Sustainability Report 2020

Oplysninger om rullemodstand og dens betydning

 

Yderligere information:

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874, [email protected]