Oplysningerne er tilgængelige fra flere kilder, herunder dækproducenterne og Europa-Kommissionens webside (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller fra dækservicecentrene.
Læs artiklen
Vi anbefaler at skifte alle dækkene samtidig. I nogle tilfælde kan to dæk skiftes: begge fordæk eller begge bagdæk. I disse tilfælde skal de nye dæk være af samme mærke og model som de gamle dæk for at give sikkerhed og manøvredygtighed.
Læs artiklen
Kontroller altid dit køretøjs registreringsattest for den anbefalede dækstørrelse. Når du vælger vinterdæk, skal du overveje, hvordan og hvor du kører, hvor sikkert du føler dig under vinterforhold og dit erfaringsniveau. Dette vil hjælpe dig med at beslutte, om du skal vælge vinterdæk med eller ude…
Læs artiklen
Forbrugerne bør konsultere en ekspert på et dækcenter, læse fabrikanternes hjemmesider og læse dæktests udgivet af større uafhængige bilmagasiner, der tester snesevis af egenskaber.
Læs artiklen
Nej. I de nordiske lande er vådgrebet langt fra det vigtigste sikkerhedselement ved et vinterdæk. Vinterdæk med et godt vådgreb har ikke et godt isgreb og er meget ofte designet specielt til de mildere vinterforhold i Centraleuropa.
Læs artiklen
Rullemodstand refererer til den energi, der forbruges i deformationen, der finder sted, når dækket griber fat i vejoverfladen. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og påvirker dermed kuldioxidemissionen. Rullemodstanden tegner sig for ca. 20 procent af køretøjets brændstofforbrug. Dæk med lav…
Læs artiklen
Vådgreb er en væsentlig sikkerhedsfaktor, især for sommerdæk. Det fortæller om dækkets manøvredygtighed på våde veje. EU-mærket angiver dækkets bremselængde på våd asfalt ved en starthastighed på 80 km/t.
Læs artiklen
De nye dækklassifikationer er bestemt ved hjælp af præcist specificerede tests. Alle dækfabrikanter er ansvarlige for at vurdere og klassificere deres egne dæk. Selvevaluering indebærer brugen af præcist definerede testmetoder godkendt af Economic Commission for Europe (UNECE).
Læs artiklen
Der er mange andre faktorer, der skal tages i betragtning, når man vurderer et dæks ydeevne. Disse omfatter dækkets håndtering på våde og tørre overflader, greb på is, akvaplaningsadfærd og slidstyrke.
Læs artiklen
Vådgreb refererer til dækkets evne til at holde sit greb på våde overflader. I praksis er begrebet vådgreb tæt forbundet med faktorer som en kort bremselængde på våde overflader, bedre håndteringsegenskaber eller en mere direkte kørerespons under våde forhold.
Læs artiklen
Dækmærket gælder ikke for pigdæk, men det bruges til vinterdæk uden pigge. For vinterdæk bør oplysningerne på dækmærket ikke være det eneste kriterie, der anvendes til sammenligning - det er værd at læse uafhængige tests og spørge en dækekspert til råds.
Læs artiklen
Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.
Læs artiklen
EU-dækmærket vil påvirke forbrugernes dækvalg i fremtiden. Særligt gode værdier vil påvirke forbrugernes valg af sommerdæk. Når det kommer til vinterdæk, kan klassificeringen også være vildledende. For eksempel tager det nye dækmærke ikke hensyn til de typiske vinterforhold i de nordiske lande. I kr…
Læs artiklen
EU-dækmærket hjælper forbrugerne med at vælge de rigtige dæk. Mærket tilskynder brugen af sikrere, mere brændstofeffektive dæk, der genererer mindre støj.
Læs artiklen
EU-dækmærket hjælper forbrugerne i EU med at vælge dæk. Mærket styrer forbrugerne mod dæk af højere kvalitet, der også er sikrere.
Læs artiklen
Mærkning anvendes ikke på pigdæk, genanvendte dæk, reparerede dæk, dæk designet til konkurrencebrug eller dæk beregnet til historiske biler.
Læs artiklen
Klassificeringsmærkerne og værdierne vises på fabrikanternes hjemmesider og i reklamematerialet. Hvis dækkene fremvises til forbrugerne, vil de enten have en klassificeringsmærke, der leveres af producenten, der er anbragt på slidbanen, eller en trykt klassificeringsmærke, der leveres af producenten…
Læs artiklen
Rullemodstanden der påvirker køretøjets brændstofforbrug og derved også direkte påvirker miljøet. Vådgrebet er en vigtig egenskab med hensyn til sikkerhed, og det udtrykker også dækkets bremsekraft på våde overflader. Dækkets støjniveau på gadeplan påvirker også nærmiljøet.
Læs artiklen
Bilistens kørestil og opmærksomhed på det rette dæktryk er blandt de vigtigste faktorer i forbindelse med sikkerhed og økonomisk bilkørsel.
Læs artiklen
Hvis lavt støjniveau er det vigtigste dækkriterie, skal du vælge vinterdæk uden pigge, der ikke lyder påtrængende på ryddede veje. Husk, at støj fra moderne Nokian Tyres pigdæk er ret lavt og dæmpet.
Læs artiklen
Nokian Tyres produktsortiment har meget gode helårsprodukter, der giver bedre muligheder for udnyttelse året rundt. Vinterdækkene er designet og beregnet primært til vinterbrug. Køreegenskaberne ved vinterdæk uden pigge opfylder ikke kravene til gode sommerdæk.
Læs artiklen
Hvis du har brug for at køre tidligt om morgenen, selv hvis der er en snestorm eller yderst farlige køreforhold, bør du helt sikkert vælge et vinterdæk med pigge. Pigdæk er langt det mest effektive når det gælder om at bekæmpe uventede forhold på vejen.
Læs artiklen
Vinterdæk uden pigge giver ekstra fleksibilitet med hensyn til installationstidspunktet. Du kan montere vinterdæk uden pigge på din bil om efteråret, i god tid inden den glatte vinterkørsel starter.
Læs artiklen
Kører du i en ny, veludstyret bil med elektronisk stabilitetskontrol og ABS-bremser? Hvis du også har en rolig kørestil med fokus og fremsyn, vil du kunne klare dig uden pigge.
Læs artiklen
Med hensyn til sikkerhed er de vigtigste egenskaber vådgreb og dækkets evne til at modstå akvaplaning. Med hensyn til kørekomfort er et lavt lydniveau vigtigt. Lav rullemodstand reducerer bilens brændstofforbrug og reducerer den miljøskadelige emission.
Læs artiklen
Som regel. I uafhængige dæktest er et anerkendt dæknavn næsten altid bedre end no name dæk fra den samme fabrikant eller andre billigere dæk.
Læs artiklen
Rent teknisk kan Flat Run-dæk monteres på alle typer køretøjer. Vi anbefaler dog kun at bruge dem på køretøjer, som Flat Run er beregnet til.
Læs artiklen
Sod, der bruges til at hærde gummimassen, har en så lille partikelstørrelse, at den farver gummiet sort. I fremtiden kan vi måske erstatte sod som hærder, og så kan vi dybest set lave dæk med en hvilken som helst farve.
Læs artiklen
Hvis du ikke er tvunget til at køre i enhver slags vinterdag, kan vinterdæk uden pigge være det rigtige valg. De sværeste forhold og overflader for vinterdæk uden pigge er glat is og hårdt pakket sne. På disse overflader er pigdæk meget bedre.
Læs artiklen
Nokian Tyres´ produkter er mærket med den korrekte monteringsretning. Kanten af dækket mærket med "yderside" skal monteres på fælgens yderste kant.
Læs artiklen
På snedækkede veje har vinterdæk med eller uden pigge lignende greb, men når de kører under hurtigt skiftende vinterforhold på overisede eller våde overflader, er pigdæk bedre.
Læs artiklen
"Bedre" dæk - dem med mindre slitage - skal altid monteres bagerst, hovedårsagen er sikkerhed. Ved gode dæk bagerst er det lettere at undgå overstyring, dvs. tabet af bagakselgrebet på vejen i nødsituationer. Ved en farlig situation på vejen er overstyring værre end understyring.
Læs artiklen
Produktionslandet er tydeligt angivet på dækkets side. Det samme dæk kan fremstilles i flere forskellige lande. Med hensyn til kvalitet og sikkerhed er alle Nokian Tyres produkter fremstillet efter vores krævende standarder og branchens førende praksis.
Læs artiklen
Ja. Rullemodstanden på et Flat Run-dæk er større end den er for et dæk med en normal konstruktion.
Læs artiklen
Hvis et Flat Run-dæk har været brugt uden luft i dækket - selv for en kort distance - anbefaler vi at udskifte det med et helt nyt dæk.
Læs artiklen
Brugte dæk kan ikke smides ud med husholdningsaffaldet; De skal afleveres på genbrugsstation. I Europa er det gratis at indlevere gamle dæk til genbrug, da prisen på nye dæk indeholder et genvindingsgebyr.
Læs artiklen
Monteringen af Flat Run-dæk kræver ikke specialudstyr og kan installeres på de fleste dækservicestationer.
Læs artiklen
Nordiske vinterdæk uden pigge giver betragteligt bedre greb på is og sne end de centraleuropæiske vinterdæk gør. På den anden side har dækket rettet mod de centrale europæiske vinterforhold bedre egenskaber under våde forhold.
Læs artiklen
Brugen af vinterdæk om sommeren anbefales ikke, selvom det er vinterdæk uden pigge, da de har en blødere gummiblanding og en anden slidstruktur end sommerdæk. Dæk designet særligt til vinterveje fungerer ikke sikkert om sommeren. Der er også større slid på vinterdæk på varme sommerdage.
Læs artiklen
Moderne vinterdæk har godt greb, selv under vanskelige forhold, og kan endog rette op på mindre kørefejl. Pigdæk har dog betydeligt bedre greb. En ung bilist, der er uvant med at køre om vinteren, bør vælge pigdæk.
Læs artiklen
Nokian Flat Run-dæk kan monteres på almindelige fælge, mens flere andre producenters produkter kræver særlige fælge.
Læs artiklen
Som navnet antyder, er helårsdæk designet til at blive brugt året rundt, og de kombinerer de karakteristika, der er nødvendige til sommer- og vinterkørsel - funktionaliteten under forskellige vejrforhold, manøvredygtigheden og holdbarheden. Nokian altvejrsdæk kombinerer pålidelig vintersikkerhed med…
Læs artiklen
Nokian Flat Run-dæk kan køre 50 km med en fuldt læsset bil og 150 km hvis du kører alene i bilen, uden dæktryk.
Læs artiklen
Nokian Tyres er en stærk finsk virksomhed. Produktudvikling, administration og ledelse af salg og marketing er baseret i Nokia, Finland, som også er selskabets hovedsæde. Vi beskæftiger direkte flere end 1.600 mennesker i Finland, og vi beskæftiger endnu flere indirekte.
Læs artiklen
Nokian Tyres bruger ikke SVHC-klassificerede (substances of very high concern) råmaterialer i sin produktion. De råmaterialer, der anvendes til fremstilling af dæk, omfatter naturgummi, syntetisk gummi, forstærkningsmaterialer kendt som cords, sod og forskellige kemikalier.
Læs artiklen