FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
  1. Kundeservice/
  2. Dækvedligeholdelse og skifte/
  3. Udskiftning af dæk

Udskiftning af dæk

Sorter efter

46 artikler

Som navnet antyder, er helårsdæk designet til at blive brugt året rundt, og de kombinerer de karakteristika, der er nødvendige til sommer- og vinterkørsel - funktionaliteten under forskellige vejrforhold, manøvredygtigheden og holdbarheden. Nokian altvejrsdæk kombinerer pålidelig vintersikkerhed med…

Vi anbefaler at skifte alle dækkene samtidig. I nogle tilfælde kan to dæk skiftes: begge fordæk eller begge bagdæk. I disse tilfælde skal de nye dæk være af samme mærke og model som de gamle dæk for at give sikkerhed og manøvredygtighed.

Kontroller altid dit køretøjs registreringsattest for den anbefalede dækstørrelse. Når du vælger vinterdæk, skal du overveje, hvordan og hvor du kører, hvor sikkert du føler dig under vinterforhold og dit erfaringsniveau. Dette vil hjælpe dig med at beslutte, om du skal vælge vinterdæk med eller ude…

Nokian Tyres er en banebrydende virksomhed - det bruger ikke nogen råvarer, der er klassificeret som giftige eller kræftfremkaldende i deres egen produktion. De råvarer, der anvendes til fremstillingen af dæk, omfatter naturgummi, syntetisk gummi, hærdnende materialer kendt som tråd, sod og forskell…

Rullemodstand refererer til den energi, der forbruges i deformationen, der finder sted, når dækket griber fat i vejoverfladen. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og påvirker dermed kuldioxidemissionen. Rullemodstanden tegner sig for ca. 20 procent af køretøjets brændstofforbrug. Dæk med lav…

Vådgreb er en væsentlig sikkerhedsfaktor, især for sommerdæk. Det fortæller om dækkets manøvredygtighed på våde veje. EU-mærket angiver dækkets bremselængde på våd asfalt ved en starthastighed på 80 km/t.

Vådgreb refererer til dækkets evne til at holde sit greb på våde overflader. I praksis er begrebet vådgreb tæt forbundet med faktorer som en kort bremselængde på våde overflader, bedre håndteringsegenskaber eller en mere direkte kørerespons under våde forhold.

Dækmærket gælder ikke for pigdæk, men det bruges til vinterdæk uden pigge. For vinterdæk bør oplysningerne på dækmærket ikke være det eneste kriterie, der anvendes til sammenligning - det er værd at læse uafhængige tests og spørge en dækekspert til råds.

Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på ​​støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.

EU-dækmærket vil påvirke forbrugernes dækvalg i fremtiden. Særligt gode værdier vil påvirke forbrugernes valg af sommerdæk. Når det kommer til vinterdæk, kan klassificeringen også være vildledende. For eksempel tager det nye dækmærke ikke hensyn til de typiske vinterforhold i de nordiske lande. I kr…

Nokian Tyres produktsortiment har meget gode helårsprodukter, der giver bedre muligheder for udnyttelse året rundt. Vinterdækkene er designet og beregnet primært til vinterbrug. Køreegenskaberne ved vinterdæk uden pigge opfylder ikke kravene til gode sommerdæk.

Med hensyn til sikkerhed er de vigtigste egenskaber vådgreb og dækkets evne til at modstå akvaplaning. Med hensyn til kørekomfort er et lavt lydniveau vigtigt. Lav rullemodstand reducerer bilens brændstofforbrug og reducerer den miljøskadelige emission.

Nokian Hakkapeliitta 9, Nokian Hakkapeliitta 8, Nokian Hakkapeliitta 8 SUV, Nokian Nordman 7, Nokian Nordman 7 SUV, Nokian Nordman 5, Nokian Nordman 5 SUV, Nokian Hakkapeliitta C Van og Nokian Hakkapeliitta C Cargo leveres til detailhandlen, allerede med pigge. Andre pigdæk leveres enten allerede me…

Nokian Tyres er en stærk finsk virksomhed. Produktudvikling, administration og ledelse af salg og marketing er baseret i Nokia, Finland, som også er selskabets hovedsæde. Vi beskæftiger direkte flere end 1.600 mennesker i Finland, og vi beskæftiger endnu flere indirekte.

Sod, der bruges til at hærde gummimassen, har en så lille partikelstørrelse, at den farver gummiet sort. I fremtiden kan vi måske erstatte sod som hærder, og så kan vi dybest set lave dæk med en hvilken som helst farve.

Hvis du ikke er tvunget til at køre i enhver slags vinterdag, kan vinterdæk uden pigge være det rigtige valg. De sværeste forhold og overflader for vinterdæk uden pigge er glat is og hårdt pakket sne. På disse overflader er pigdæk meget bedre.

På snedækkede veje har vinterdæk med eller uden pigge lignende greb, men når de kører under hurtigt skiftende vinterforhold på overisede eller våde overflader, er pigdæk bedre.

Brugte dæk kan ikke smides ud med husholdningsaffaldet; De skal afleveres på genbrugsstation. I Europa er det gratis at indlevere gamle dæk til genbrug, da prisen på nye dæk indeholder et genvindingsgebyr.

Brugen af vinterdæk om sommeren anbefales ikke, selvom det er vinterdæk uden pigge, da de har en blødere gummiblanding og en anden slidstruktur end sommerdæk. Dæk designet særligt til vinterveje fungerer ikke sikkert om sommeren. Der er også større slid på vinterdæk på varme sommerdage.