ons januar 26 02:57 2022 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Upåklageligt greb, komfort og miljøvenlighed: Det nye NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 er ren sikkerhed

Det nye Hakkapeliitta R5 til personbiler og Hakkapeliitta R5 SUV'er til sportslige køretøjer og crossovers er designet til at give kompromisløs sikkerhed og smarte køreegenskaber til enhver vinterdag. Den nye Hakkapeliitta R5 produktserie tilbyder den reneste form for sikkerhed og er en innovativ kombination af rent vintergreb, støjsvag kørsel og kørekomfort. En særlig introduktion til denne produktfamilie er Hakkapeliitta R5 EV, en dedikeret version til elbiler og hybrider.

Nokian Tyres introducerer sit nye flagskibssortiment af nordiske vinterdæk uden pigge. Det nye Hakkapeliitta R5 er designet til personbiler og SUV'er og byder på hidtil uset is-greb, komfort og grønne køreegenskaber specielt designet til den nordlige vinter. De nye produkters fremragende vintersikkerhedsegenskaber er et direkte resultat af et nyt slidbanedesign, innovationer som nye grebspartikler, udfordrende tests og dybdegående forskning.

- Vores mål er at du forbliver tryk og sikker, at din rejse er forudsigelig på alle vinterdage. Selvom vejret kan være uforudsigeligt og farligt, bør dine dæk ikke være det. Kontinuerlige forbedringer fra generation til generation er dybt forankret i vores udviklingsfilosofi. Med det nye Hakkapeliitta R5 har vi især fokuseret os på overlegent vintergreb og kontrolleret håndtering, øget kørekomfort og minimeret miljøbelastning. Dette resulterer i ren køreglæde, siger Nokian Tyres’ F&U-chef Olli Seppälä.

Den nye Hakkapeliitta R5 produktserie kommer med et omfattende udvalg med over 160 produkter. Hakkapeliitta R5, der dækker størrelser fra 14 til 22 tommer, tilbydes i hastighedskategorierne Q (160 km/t), R (170 km/t) og T (190 km/t). De fleste af produkterne er mærket XL for den højest mulige bæreevne i denne størrelse. Udvalget vil være tilgængeligt for forbrugerne til efteråret 2022. Hovedmarkederne er at finde i de nordiske lande, Rusland og Nordamerika.

Det nye Hakkapeliitta R5 er udviklet af Nokian Tyres, verdens nordligste dækproducent og opfinderen af ​​vinterdækket. Nokian Tyres er blandt de globalt førende inden for sikkerhed og miljøvenlighed, og er forpligtet til at fortsætte denne indsats ved at tilbyde sikker, smart og bæredygtig mobilitet.

Rent greb

Et af de store sikkerhedsspring er opnået ved at forny slidbanemønsteret. Det nye Double Block Grip-design tilbyder overlegent greb og håndtering, og det kan især ses på dækkets sideområder. Den stive række af slidbaneblokke starter fra midten og deles i to, der bevæger sig mod sideområdet. Sammenlignet med sin forgænger, NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R3, har det nye Hakkapeliitta R5 40 % flere slidbaneblokke på siderne og det mellemliggende område. Denne forøgelse betyder, at kontaktfladen har 4 % mere gummi, der rører overfladen, hvilket giver bedre greb på glatte overflader.

Klassens bedste præstation på is er garanteret af de unikke Arctic Grip Crystals. De mikroskopiske krystaller er tilføjet i slidbaneblandingen og fungerer som indbyggede nitter, hvilket skaber skarpe, hårde grebskanter inde i gummiet. Efterhånden som dækket bliver slidt, kommer krystallerne frem og aktiverer en tiltrængt grebsreserve.

- Forgængeren, som allerede er en flerdobbelt testvinder, har sat barren højt, men det nye Hakkapeliitta R5 tager ydelsen til det næste niveau.

Det nye slidbanemønster har sammen med fantastiske nye innovationer såsom Arctic Grip Crystals og Double Block Grip-design gjort os i stand til dramatisk at øge vintersikkerheden og komforten – de mest værdsatte egenskaber ved et vinterdæk uden pigge. For føreren betyder det en afbalanceret og forudsigelig kørefornemmelse og mindre energi, da rullemodstanden er blevet sænket for at give endnu mere bæredygtig kørsel, siger Samu Lepistö, Nokian Tyres’ udviklingschef.

Det kompromisløse udviklingsarbejde kan tydeligt mærkes på den samlede vinterpræstation. Sammenlignet med Hakkapeliitta R3 er ydeevnen på is og sne steget med op til 4 %. Eksempelvis er bremselængden på is op til 5,6 meter kortere i forhold til forgængeren ved opbremsning fra 0-80 km/t. Det nye Hakkapeliitta R5 har også 10 % flere lameller. De tætte, computeroptimerede lameller fungerer optimalt på is, sne og bare veje. Disse dybt-skårne lameller sikrer, at grebet forbliver sikkert, selv når dækket er slidt. De selvlåsende 3D-lameller presser slidbaneblokkene sammen ved vejkontakt, hvilket forbedrer håndteringen i sving og ved undvigelsesmanøvre.

Det nye Hakkapeliitta R5 dækker alle de nordlige vinterforhold og tilbyder forudsigelig ydeevne på bare, våde, isglatte og snedækkede veje. Et af de sværeste forhold at håndtere er sjap, især når det dukker op mellem vognbaner på en befærdet motorvej. Designet til at forhindre farlig sjapplaning, hjælper hovedrillerne på slidbanen til effektivt at fjerne det vand og sjap der ophobes mellem dækket og vejbanen. Rillerne åbner sig fra midten af dækket mod sideområdet og giver en fri passage til at pumpe vand væk fra vejbanen, hvilket sikrer stabilt og pålideligt vejgreb på glatte og våde veje.

Ren komfort

Dækstøj kan påvirke kørekomforten betydeligt. Lavere støjniveauer kan gøre turen mere behagelig og mindre udmattende for føreren. De forbedrede komfortfunktioner i Hakkapeliitta R5 er opnået ved at eliminere de mest forstyrrende støjtoppe, som det menneskelige øre kan høre fra køretøjets indre. Denne selektive eliminering resulterer i mindre kabinestøj og øget kørekomfort.

Det nye Silent Touch tread design tilbyder støjsvag og behagelig rulning takket være den nye fordeling af slidbaneblokkene. Mens antallet af blokke er øget, er de enkelte blokke og riller blevet mindre. Kombineret med de afbalancerede slidbaneblokke tilbyder Silent Touch-designet stabil håndtering, jævn kørsel og behageligt lydniveau.

Ren øko-venlighed

Lettere rullemodstand sparer brændstof og udvider rækkevidden af ​​elektriske køretøjer. På grund af det let-rullende slidbanedesign og den nye Green Trace forbindelse er rullemodstanden på Hakkapeliitta R5 blevet forbedret yderligere. Hakkapeliitta R5 har op til 4,4 % lavere rullemodstand end sin forgænger og op til 15,5 % bedre rullemodstand sammenlignet med premium-branchens gennemsnit hos hovedkonkurrenterne. * Med elektriske køretøjer kan den øgede rækkevidde også blive ret betydelig. Sammenlignet med sin peer-gruppe, har Hakkapeliitta R5 en 4,0 % længere rækkevidde. Det kan betyde op til 230 km mere rækkevidde på en vinter. **

- Ved design af nye dæk skal hele produktionsprocessen og produktets livscyklus tages i betragtning når der ses på de miljømæssige faktorer. Med udgangspunkt i materialevalget er det nye Hakkapeliitta R5 designet til at efterlade et mindre CO2-aftryk. Den nye, miljøvenlige Green Trace forbindelse tilbyder sikker og grøn kørsel på grund af ingredienser som naturgummi, genbrugsstål, planteafledte olier og fyrreharpiks. Vi er stolte af at sige, at en tredjedel af den nye forbindelse består af fornybare- og genbrugsmaterialer. Det nye Hakkapeliitta R5 er holdbart, bæredygtigt og slidstærkt, samtidig med at det er det mest energieffektive vinterdæk i hele verden, siger Katriina Markkula, Nokian Tyres' udviklingschef.

Energieffektivitet – i tal

Brugen af ​​vinterdæk med lav rullemodstand bidrager til at reducere energiforbruget. Sammenlignet med lignende kvalitetsvinterdæk, bruger biler, der bruger Hakkapeliitta R5, 2,8 % mindre brændstof. I Finland kan en bilist for eksempel i gennemsnit spare op til 48 liter brændstof, hvilket reducerer CO2-udledningen med cirka 140 kg på fire år, hvilket er den anslåede levetid for et vinterdæk. Vejledende beregninger viser, at elbiler, der bruger Hakkapeliitta R5, kan spare 170 kWh strøm i løbet af den anslåede dæklivscyklus på fire år.

Dæk med lav rullemodstand har også en positiv indvirkning på samfundet. Hvis f.eks. alle personbiler, der bruger højkvalitetsdæk i Finland, Sverige og Norge, brugte Hakkapeliitta R5-dæk i løbet af produktets levetid, er de anslåede brændstofbesparelser på 340 millioner liter, svarende til kapaciteten på omkring 10.000 tankbiler, og kuldioxid-udledningen vil falde med anslåede 900.000 tons. Fordelene for samfundet ved denne reduktion af kuldioxid anslås til 54 millioner euro baseret på de sociale omkostninger ved kulstof. **

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 – Ren Sikkerhed

  • Rent vintergreb og afbalanceret håndtering
  • Enestående kørekomfort og støjsvagt
  • Miljøvenlig mobilitet med brændstofbesparelser

Hakkapeliitta R5 SUV – Ren Kontrol

Det nye Hakkapeliitta R5 SUV er skræddersyet til at opfylde behovene for kraftfulde og store SUV-modeller og crossovers. Udstyret med de samme sikkerhedsfunktioner og moderne teknologi som personbilsmodellen tilbyder Hakkapeliitta R5 SUV optimeret stabilitet, holdbarhed og slidstyrke, mens det håndterer de høje hjulbelastninger præcist og pålideligt.

SUV-skræddersyet slidbaneblanding giver forbedret stabilitet og holdbarhed. Den stive SUV-gummiblanding arbejder i et bredt temperaturområde, tilbyder fremragende slidstyrke og sikkert greb og stabil håndtering. Hakkapeliitta R5 SUV har en stærk grundlæggende struktur, som yderligere forbedrer kørestabiliteten og holdbarheden.

Vintervejr byder på mange udfordringer for bilister, lige fra sne- og isdækkede veje til store revner og huller dannet af fryse- og tø-forholdene, der kan svække og beskadige asfalten. Som med alle deres SUV-produkter inkorporerede Nokian Tyres sin revolutionerende Aramid Strong Sidewalls i Hakkapeliitta R5 SUV.

Aramid Sidewall-teknologien tilbyder holdbarhed og beskyttelse til krævende køreforhold. Den stærke, syntetiske aramidfiber, der bruges i forbindelsen, forstærker siderne og gør dækket mere modstandsdygtigt over for stød og skarpe genstande, der ellers let kunne ødelægge det. Utilsigtet dækskade kan medføre høje omkostninger, men Aramid-dæksiderne kan forhindre skaden i at opstå.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV – Ren Sikkerhed og Kontrol

  • Rent vintergreb og afbalanceret håndtering
  • Øget stabilitet og suveræn kørekomfort
  • Miljøvenlig mobilitet med brændstofbesparelser

Hakkapeliitta R5 EV – Ren Stilhed

Når du vælger dæk til et hybrid- eller et elektrisk køretøj, er de mest værdsatte funktioner sikkerhed, stabilitet, lav rullemodstand og lavt støjniveau. En ny introduktion til Hakkapeliitta R5-familien er Hakkapeliitta R5 EV. Designet og udviklet med miljøvenlig teknologi, Hakkapeliitta R5 EV tilbyder maksimal sikkerhed, komfort og øget rækkevidde for elbiler og hybrider.

- Elbiler er mere støjsvage end traditionelle bilmodeller, hvilket gør lav rullestøj til et spørgsmål om komfort. Ved designet af det nye Hakkapeliitta R5 har vi virkeligt forbedret de stille køreegenskaber. Dette er vigtigt, da vi ønsker, at bilisterne skal have ro i sindet inde i bilen og minimere støjforurening i det omkringliggende miljø. Det nye Hakkapeliitta R5 EV er et perfekt match til et moderne elektrisk køretøj, siger Hannu Onnela, Senior Engineer i Nokian Tyres.

Den eneste støj, elbiler normalt genererer, er forårsaget af vindmodstand eller dæk. Ved designet af Hakkapeliitta R5 EV var Nokian Tyres særlig opmærksom på lydbølgeisolering. Selvom støjniveauet allerede er lavt på personbilsmodellen, skubber SilentDrive™ Technology kørekomforten til det maksimale. De usædvanligt lave lydniveauer opnås ved at tilføje et lag akustisk skum til dækkets inderside. SilentDrive™-teknologien er inkluderet i alle størrelser af Hakkapeliitta R5 EV-dæk.

Elbiler er typisk højtydende og vejer mere end biler med forbrændingsmotorer. Dette stiller specifikke krav til dækkene. For at matche denne efterspørgsel kommer Hakkapeliitta R5 EV med en stærkere struktur og forstærket slidbaneprofil med en ekstra mængde gummi. Den stærke struktur giver overlegen stabilitet, mens slidbanen er designet til at modstå et højt drejningsmoment og høje hjulbelastninger.

Lavere rullemodstand udvider køretøjets rækkevidde. For at sænke rullemodstanden endnu mere er Green Trace forbindelsen specielt optimeret til elbilbrug. Dækkets aerodynamiske sidevægs-design minimerer luftmodstanden, da alle bogstaver er indlejret.

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV – Ren Sikkerhed og Støjsvag

  • Rent vintergreb og afbalanceret håndtering
  • Miljøvenlig mobilitet og øget rækkevidde
  • Ultra-lavt lydniveau med SilentDrive™ technologi

Udfordrende tests helt til ekstremerne

At udvikle verdens bedste vinterdæk kræver mere end fire års forskning og udvikling med utallige kilometers tests under virkelige køreforhold. Udviklingsarbejdet af slidbanemønstret, strukturen og gummiblandingen til det nye Hakkapeliitta R5 krævede tusindvis af timers computermodellering, laboratoriesammenligninger og autentiske tests under skiftende forhold, især i Arktiske Lapland på Nokian Tyres' eget White Hell testcenter i Finland. Hakkapeliitta R5 repræsenterer den skandinaviske førsteklasses kvalitet og den ”state-of-the-art” ekspertise Nokian Tyres er kendt for.

Slidindikator - for din sikkerhed

Den patenterede Winter Safety Indicator (WSI) i slidbanen forbedrer sikkerheden yderligere. Den viser den resterende slidbane i millimeter sammen med et snefnug-symbol. Snefnugget forbliver synligt, indtil der er fire millimeter slidbane tilbage. Når snefnugget er slidt af, anbefales det at købe nye vinterdæk for at forsikre, at kørslen forbliver sikker. Alle produkterne i Hakkapeliitta R5-familien kommer med EU-dækmærket snegreb og is-greb, der angiver egnetheden til de nordiske vinterforhold.

Hovedinnovationer:

Dobbelt blok greb. Overlegent greb og håndtering. Den nye dobbeltblokstruktur sikrer maksimalt greb på glatte vinteroverflader.

Arctic Grip Crystals. Upåklageligt is-greb. De mikroskopiske, tredje generations grebskrystaller er integreret i slidbanegummiet. Disse krystaller fungerer som indbyggede nitter og skaber skarpe, hårde grebskanter inde i gummiet. Efterhånden som dækket slides, kommer krystallerne frem og aktiverer den tiltrængte grebsreserve.

3D Lock lameller. Præcis og forudsigelig håndtering. De selvlåsende 3D-lameller låser slidbaneblokkene sammen ved vejkontakt, hvilket forbedrer håndteringen i sving og ved undvigelsesmanøvre.

Green Trace forbindelse. Sikker og grønnere kørsel. Fremragende vintergreb under alle temperaturer, fremragende kilometerantal og lav rullemodstand. Den store mængde naturgummi holder sammensætningen fleksibel under alle forhold. Mere end en tredjedel af materialerne er fornybare og genanvendelige.

SilentDrive™ teknologi. Maksimal komfort. Et usædvanligt lavt lydniveau opnås ved at tilføje et lag akustisk skum på indersiden af ​​dækket. Det akustiske skum absorberer resonans fra dækkets lufthulrum, hvilket resulterer i lavere støjniveauer og øget kørekomfort. Denne teknologi anvendes til Hakkapeliitta R5 EV-serien.

Silent Touch slidebanedesign. Komfortabel og behagelig rullestøj. De forbedrede komfortfunktioner i Hakkapeliitta R5 er opnået ved at eliminere de mest forstyrrende støjtoppe.

Aramid Sidewall teknologi. Holdbarhed og beskyttelse til overraskende situationer. Sidevæggenes blanding er usædvanlig holdbar og punkteringsbestandig og indeholder ekstremt stærke aramidfibre. Det samme materiale bruges af rumfarts- og forsvarsindustrien. Aramidfibrene styrker sidernes gummi til at modstå ydre stød og pres mod hjulflangen.

Denne teknologi anvendes i Hakkapeliitta R5 SUV-serien.

 

* Forskellen er beregnet baseret på brændstofforbrugsresultater fra uafhængige magasintests 2020-2021. Forholdet mellem brændstofforbrug og RRC blev estimeret til 5,5. De vigtigste konkurrenter omfattede Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Ice Zero FR og Bridgestone Blizzak Ice. Kilde: Vurdering baseret på KPMG'S True value-undersøgelse 12/2021.

** Beregningerne er baseret på en sammenligning af brændstofforbruget og rullemodstanden for Hakkapeliitta R5 med brændstofforbruget og rullemodstanden for andre højkvalitetsvinterdæk. Nøgleforudsætningerne anvendt i beregningerne er som følger: antal personbiler i Finland, Sverige og i Norge, årligt gennemsnitligt kilometertal og årligt gennemsnitligt brændstofforbrug. Vinterdæk anslås at stå for 45 % af kilometertallet. De samfundsmæssige omkostninger ved udledning af kuldioxid er beregnet med en antaget pris på 60 euro pr. ton CO2-udledning, hvilket er på linje med de omkostninger, der anvendes af det finske transportinfrastrukturagentur, klima- og miljøministeriet Norge og det amerikanske miljøbeskyttelsesministerium. År 2020 er ikke brugt i beregningen på grund af COVID-19 skævvridningen af tallene. Kilde: Vurderingen er baseret på KPMGs True Value-metode 12/2021.


Download produktbilleder og videoer

Lær mere:

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague,
00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE,
00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com