FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
ons december 20 12:19 2017 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Tjek dine dæk, før du tager af sted i juletrafikken

Julen er en travl periode for mange bilister. Før du tager på en længere tur, er det første, du skal tjekke, dine dæk. Brugen af det rigtige udstyr giver muligheden for sikker kørsel selv under glatte forhold og i mørke. Bilister skal sørge for, at deres dæk er i god stand og har masser af greb.

Tjek dine dæk, før du tager af sted i juletrafikken

Vinterdæk har brug for højere dæktryk

Bildæk vil langsomt miste tryk og kræve periodisk pumpning. Dæktrykket kræver særlig opmærksomhed om vinteren. Mens biler har anbefalinger for bilens dæktryk, mangler de normalt en højere værdi, der anbefales til vinterdæk.

“Temperatursvingninger ændrer dæktrykket. Et temperaturfald på 10 grader vil sænke dæktrykket med ca. 0,1 bar. Derfor anbefaler jeg, at du pumper dine dæk med 0,2 bar (20 kPa) over bilens anbefalede værdi om vinteren,” siger Matti Morri, teknisk kundeservicechef hos Nokian Tyres.

Morri anbefaler at kontrollere dæktrykket ved kolde dæk, da dæk, der er opvarmet ved kørsel, altid vil have et højere tryk. Korrekt dæktryk har en stor indflydelse på håndtering og dækslitage. Dæk med for lavt tryk er også usikre, da de vil have længere bremselængde og dårligere håndtering og være generelt mere modtagelige over for skader. Du bør også kontrollere dæktrykket på dit reservehjul og give det et højere tryk end de dæk, du bruger, da dæktrykket har en tendens til at falde med tiden.

Dækkets rilledybde angiver dækkets tilstand

Gummidæk der er monteret på forskellige aksler vil blive slidt med forskellige hastigheder. Men du kan udligne slitagen ved at bytte om på dækkene mellem akslerne. Normalt er det tilstrækkeligt at skifte dæk fra front til bag aksel og omvendt en gang pr. sæson. Hvis du ikke skifter dine dæk, vil det sandsynligvis resultere i et ujævnt slidt dæk sæt med nogle gode dæk og nogle ubrugelige dæk. Du må aldrig lade rilledybdeforskellen mellem de forskellige aksler overstige 2 mm.

"Et dæk sæt, der er i god stand og jævnt slidt, vil altid give den bedste håndtering. Men hvis et par dæk er meget mere slidt end det andet, skal du bruge dem som de bagerste for den bedste mulige sikkerhed. Rilledybden og antallet af manglende pigge er gode indikatorer i denne henseende. At give baghjulene et godt greb på vejoverfladen hjælper med at forhindre de farligste situationer, hvor bilen er i gang og begynder at skride ud," forklarer M. Morri.  

Du kan kontrollere hvor brugte dine dæk er ved at måle rilledybden. Tommelfingerregelen er fire millimeter. Når rilledybden er under dette niveau, og slidbanemønsteret ser tydeligt slidt ud, vil dækket begynde at tabe greb. Dæk uden riller er glatte. På dårlige vinterveje kan disse dæk let løfte bilen oven på sjappen, da dækket ikke har evnen til at fjerne sjappen væk fra dækket. Det samme sker under akvaplaning. Bilen bliver vanskelig at kontrollere, og det øger risikoen for, at man kommer galt af sted.

"Et godt dæk med tilstrækkeligt greb vil adlyde køreren og endda rette styringsfejl. Kørslen er let, når dækket opfører sig logisk, og du kan mærke grebsgrænserne," siger Morri.

Du kan nemt måle rilledybden selv ved at bruge en mønt eller en tændstik. Se her for en hurtig vejledning. På moderne dæk kan du se den resterende rilledybde uden at måle den. For eksempel viser Sikkerhedsindikatoren (DSI), der er patenteret af Nokian Tyres, den resterende rilledybde i millimeter på midten af ​​slidbanen. Udover rækken af ​​tal kan dækket også have et snefnugsymbol. Når det er slidt helt væk, bør du udskifte dine dæk.

Når du fylder bilen med julegaver

Når du fylder din bil, skal du lægge de tungeste genstande i bunden og binde eller kile eventuelle løse genstande fast, så de ikke flyver rundt under en pludselig opbremsning. Mere masse svarer til mere kraft; derfor skal du være opmærksom på, at et fuldt pakket køretøj tager længere tid om at stoppe end en tom bil gør, når du kører i sving eller på glatte overflader.

"Sørg for, at din sprinklervæske er frostsikret og husk at medbringe en refleks vest, lommelygte og varmt tøj, hvis du skulle sidde fast undervejs. Sørg for at komme af sted i god tid, tag en snack med, hold pauser nu og da og fortsæt i feriestemning. Disse er de bedste tips til juletrafikken," opsummerer Morri.

Hurtig tjekliste for dine vinterdæk:

  • Kontroller dæktrykket hver anden uge. Dæktrykket har en stor indflydelse på kørekomforten og dækslitagen. Sørg for, at dæktrykket er 0,2 bar højere om vinteren.
  • Mål rilledybden et par gange pr. sæson. Hvis rilledybden er under 4 mm, er det tid til at udskifte dækkene.
  • Byt dækkene mellem akslerne. Hvis forskellen i mønsterdybden er over 2 millimeter, skal du ombytte dækkene mellem akslerne.
  • Kontroller dækkets alder. Dæk kan ca. vare i op til 6 år ved aktiv brug. Når dækkene er 10 år gamle, bør de ikke længere bruges. Gummiblandingen hærder med alderen, hvilket reducerer grebet.

Yderligere information:

Mere luft i dine vinterdæk

Kontroller dækslitagen

Nyttige tips til vedligeholdelse af dine dæk

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR-chef McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR-chef Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.michalova@nokiantyres.com