ons september 22 01:34 2021 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Der er to typer dækstøj – dækmærket beskriver kun den ene af dem

Støjniveauet er en af de vigtigste faktorer, der påvirker kørekomforten. I takt med at populariteten af støjsvage elbiler stiger, interesserer flere og flere bilister sig for dækstøj. Udvendig rullestøj og indvendig støj er forskellige ting, men du kan reducere dem ved at holde din bil og dine dæk i god stand. Nokian Tyres undersøger støjaspektet nøje i F&U og test.

Det er meget svært for forbrugere, der er på udkig efter nye dæk, at finde det mest støjsvage til deres køretøj. Dækstøj påvirkes af flere faktorer, såsom bilmodellen og typen, fælgen, gummiblandingen, vejen, kørehastigheden og endda vejret. Der er endog forskelle mellem lignende biler, hvilket kun muliggør en eksakt sammenligning, hvor den samme bil bruges under identiske forhold.

Nogle generelle antagelser kan imidlertid gøres: Jo blødere dækkets slidbanemasse er, desto mere er det sandsynligt, at det reducerer støj. Højprofilerede dæk er også generelt mere behagelige og støjsvagere at køre med end lavprofilerede alternativer.

Sommer- og vinterdæk har EU-dækmærket, der angiver støjniveauet. Dette mærkat dækker dog kun den eksterne rullestøj. Ekstern rullestøj og indvendig støj kan endda være direkte modsætninger, og en reducering af den ene kan øge den anden.

”Det, du hører inde i bilen, er en kombination af mange ting. Dækstøj stammer fra dækkets kontakt med vejen: ruhed får dæk-legemet til at vibrere, når dækket kører over det. Derfra bevæger vibrationen sig et langt stykke gennem dækket, fælgen og andre køretøjsstrukturer ind i kabinen, hvor noget af det bliver til hørbar lyd,” siger Hannu Onnela, Senior Udviklingsingeniør hos Nokian Tyres.

Test kræver målere og menneskelige ører

Indtil nu har Nokian Tyres udført støjtest på sin bane i Nokia. Det nye testcenter, der blev opført i Santa Cruz de la Zarza, Spanien, har en 1,9 kilometer lang "komfortvejs-bane", der giver endnu bedre testmuligheder end tidligere. Faciliteterne i Spanien giver mulighed for at teste dæk på forskellige typer asfalt og ru veje samt kørsel på brostensbelagte gader.

”Målerne fortæller os ikke alt, hvad vi har brug for at vide, så vi udfører også en masse subjektive test baseret på menneskelig vurdering. Det er vigtigt at finde ud af, om en støj er forstyrrende, selvom en måler ikke kan registrere den,” forklarer Hannu Onnela.

Dækdesign betyder altid at finde det bedst mulige kompromis. Ændringen af en egenskab vil også ændre de andre på en eller anden måde. Sikkerheden er første prioritet, men udviklere forsøger også at finjustere de andre egenskaber for det bedst mulige resultat.

”Produkter til forskellige markeder fremhæver forskellige funktioner. De centraleuropæiske vinterdæk er mere støjsvage end sommerdæk. Selvom de nordiske vinterdæk har tendens til at være de mest støjsvage dæk på grund af endnu tykkere slidbane og blødere slidbanemateriale end de centraleuropæiske vinterdæk har. Dækkets indvendige støjegenskaber er tydelige, når bilen almindeligvis bruges ved hastigheder på 50–100 km/t,” siger chef for F&U Olli Seppälä.

Selv dækslidtagen reducerer dækstøjen

Da dækskiftesæsonen er foran os, bør bilisterne bemærke, at dækskifte gør os følsomme over for støj. Gamle dæk har også lavere mønsterdybde, hvilket skaber et andet lydbillede end nye dæk med deres stærke slidbanemønstre.

Bilister kan i nogen grad påvirke dækstøjen. Først skal du sikre dig, at din bil og dine dæk er i god stand. For eksempel, hvis din affjedringsgeometri ikke er inden for producentens specifikationer, vil det resultere i en forkert styrevinkel, slide dækkene ujævnt og generere yderligere støj. Selvom dine hjul er justeret korrekt, skal du rotere dækkene, så de slides så jævnt som muligt.

Justeringen af dæktrykket kan også påvirke dækstøjen. Du kan eksperimentere med at ændre trykniveauet. Hannu Onnela har også et tip til vejen: "Hvis du ser to hjulspor på vejen, kan du prøve at køre ved siden af dem for at få en mere behagelig lydoplevelse.”

Download billeder og infografik

Læs mere:

Forskning og udvikling

 

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
[email protected]

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
[email protected]