tor december 1 11:55 2016 I kategori Virksomhedsnyheder

Verdens mest ekstreme testcenter White Hell fejrer 30 års jubilæum

Det er et testcenter med et passende navn: Det Hvide Helvede (White Hell). Det er et område, hvor Nokian Tyres, den nordligste dækproducent, udfører grundige tests af sine vinterdæk på sne, is og sjap. Det enestående område spænder over 700 hektarer af snesletter i Ivalo, Lapland, langt nord for polarcirklen. Det ligger flere hundreder kilometre nord for Julemandens` påståede hjem – julebyen Rovaniemi.

Verdens mest ekstreme testcenter White Hell fejrer 30 års jubilæum

The Hell – fuld af superlativer

Nokian Tyres oprettede sit testcenter i Ivalo midt i 1980`erne – i 1986. Centret har siden opnået en berømmelse som verdens barskeste, største, mest komplekse og mest ekstreme dæktestcenter i naturen. I Det Hvide Helvede, som det hedder på dansk, falder temperaturen om vinteren langt under frysepunktet mens om foråret kan temperatursvingningerne mellem dag og nat variere på op til 40 grader.

Testbanerne er mest brugte mellem november og maj. I løbet af de ca. 200 dage af iskoldt vejr bliver der på testbanerne testet flere end 20.000 dæk og kørt mere end 40.000 km. Teams af professionelle kørere med mange års erfaringer tester dæk hele dagen og hele natten lang. Faciliteten tilbyder over 20 vedligeholdte baner, der spænder over 100 km. Der findes også en 700-meter lang "ishal", hvor man jævnt kan teste dækkene under alle forskellige forhold. Det er ret svært at vedligeholde banerne, fordi man må etablere sådanne forhold, der ligner snedækkede og isglatte baner for at opnå pålidelige resultater. I praksis må man sørge for, at en bane altid har samme snetykkelse, og gøre isen ru og børste den efter behov.

Hvorfor skal man teste dækkene på en så krævende og omfattende måde?

"Hensigten med intensiv og kompromisløs testning under ekstreme vintervejrs forhold er at opnå det yderste udviklingsmål, dvs. at sikre maksimal sikkerhed og funktionalitet for vores Nokian Tyres vinterdæk. Foruden vores testprogram under særlige eller normale driftsforhold, som fx i Ivalo, bør man også udføre en række yderligere laboratorietests og computersimulationer. Det er kun ved grundige tests, at man kan adskille de bedste dæk fra de gode, så fremtidens vinterdæk har de bedste sikkerhedsegenskaber i verden," fortæller Matti Morri, Nokian Tyres Technical Customer Service Manager. Et fuldkomment vinterdæk må opføre sig logisk og forudsigeligt under alle forhold. For at opnå de altomfattende resultater, bliver dækkene også testet udenfor Nokian Tyres' testcentre på forskellige testbaner i udlandet.

Innovation og udvikling kommer altid først

Nokian Tyres fornyer og udbygger sin moderne produktportefølje hvert år for at imødekomme både kundekravene og behovene fra enkelte markeder. Derfor udgør antallet af nye produkter mindst en fjerdedel af virksomhedens samlede årlige omsætning og det er også grunden til, at den bruger mere end halvdelen af sine R&D omkostninger på præcis dæktestning. Udviklingen af et helt nyt dæk til personbiler varer mellem 2 og 4 år. Autentisk testning spiller en væsentlig rolle her og driver R&D indsats mod udviklingen af et dæk med den bedste præstation under de pågældende vinterforhold.

Teknologien kan aldrig erstatte mennesket

I nogle tests er simuleringen af ekstreme forhold altafgørende. Derfor bliver dækkene i Ivalo testet i løbet af hundreder timer af bremsning, accelerering på banerne, i slalom og på skråninger, sne og is. Det er nemlig den intensive testning, der gør Nokian Tyres en global bannerfører i dækudvikling og fremstilling.

Foruden de erfarne kørere, der er afgørende for testsene, anvender man også moderne robot-køretøjer for at sikre enkelte tests præcise gentagelser. Robotterne spiller her kun en birolle, da ingen maskine eller udstyr kan erstatte virkelige kørere og deres ekspertise. Det tager flere år, før man bliver en udmærket professionel testkører, der kan give værdifulde oplysninger.

"Under testningen anvender man de mest avancerede teknologier, der konstant bliver forbedret og udviklet. Fx real-time overvågning af temperatur og relativ fugtighed medvirker til, at vores arbejde bliver lettere og hurtigere,” siger Petri Peltoniemi, Test Manager hos Nokian Tyres.

Nyt alsidigt teknologicenter for vinter- og sommerdæk

I løbet af 2017 planlægger Nokian Tyres at åbne sit nye universelle teknologicenter i Santa Cruz de la Zarza i Spanien for at teste både sommer- og vinterdæk med hensyn til at øge udviklingen af heltårsprodukter. Det moderne udviklingscenter, der ligger syd for Madrid, vil spænde over 300 hektarer og vil blive afgrænset af en 5-kilometer lang ovalbane.

“På denne ovalbane med skråstillede sving kan vi teste vores sommer- og vinterdæk med højhastighedsbedømmelser ved hastigheder på op til 300 km/t (186 mph). Der er et særligt behov for dæk med højhastighedsbedømmelser i Centraleuropa og Nordamerika, dvs. på de to områder, hvor vi i øjeblikket søger den største vækst,” siger Antti-Jussi Tähtinen, Vice President, Marketing and Communications, hos Nokian Tyres.

Der vil også blive konstrueret andre prøvekørselsbaner i midten af den ovale bane mod akvaplaning, våd bremsning og håndtering. Det er også her hvor de fleste godkendelsesprøvninger, herunder dækstøjtests, bliver udført. Nokian Tyres vil investere ca. 16 millioner euro i det nye testcenter.

Billeder i høj opløsning kan downloades her:
http://youtu.be/UEGUTw7KHxE

Testning under ekstreme forhold:
https://www.nokiantyres.dk/innovation/test/ 

Video: Vinterdækstests på toppen: Ivalo testcenter – Det Hvide Helvede http://youtu.be/UEGUTw7KHxE

Video: Nokian Tyres sommerdæk – testning under ekstreme forhold
https://youtu.be/6kT0wLEOxY4

Billeder fra testcentret i Spanien:
www.nokiantyres.com/Technologycenter2017

Kontakt

For mere information, kontakt venligst:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, zuzana.michalova@nokiantyres.com