tor november 5 02:07 2015 I kategori Produkt udgivelser

Maksimal vintersikkerhed

Nye Nokian WR C3-varevognsdæk svigter aldrig i den europæiske vinter

De nye Nokian WR C3-dæk tackler vinterens ekstremer med sit præcise vejgreb. Det effektive dæk er designet til alsidig brug på leveringskøretøjer og varevogne, og det ruller sikkert, holdbart og let på bygader og landeveje i Centraleuropa. Ud over den personbilslignende kørekomfort og meget lave rullemodstand optimerer dette nye produkt de sikkerhedsfremmende køreegenskaber på isglatte, snedækkede og våde veje. Noget erhvervschauffører sætter stor pris på.

Nokian WR C3

Det store udvalg af Nokian WR C3-størrelser tilbyder alsidighed og høj ydeevne, og dækket er skræddersyet til moderne køretøjer. Opfinderen af vinterdæk tilbyder et udvalg bestående af 22 produkter, helt fra 14 tommer op til 17 tommer. Den nye produktfamilie bruger et slidbanemønster for både lettere og tungere køretøjer. De nye Nokian WR C3-dæk kan købes hos dækforhandlere i efteråret 2015.

Balanceret og præcis

De nye Nokian WR C3-dæk har et trygt fast greb i det hurtigt skiftende central- og nordeuropæiske vintervejr. Det nye stabile produkt bevarer sit greb og sin styringsfølelse både på veje med sne og sjap. Sikkerhedsfunktionerne og holdbarheden på det nye produkt er skruet i vejret ved hjælp af et slidbanemønster, der er skræddersyet til varierende vinterforhold, næste generations gummiblanding og en række strukturelle innovationer.

Den afbalancerede håndtering understøttes af en lang række opfindelser, der er blevet gennemtestet af opfinderen af vinterdæk. En højere siverille tæthed dækker det aggressive retningsbestemte slidbanemønster. Bredere individuelle siveriller giver en tiltrængt greboverflade, hvis vejens friktion varierer.

For at maksimere greb ved højere hastigheder og under overraskende forhold har slidbaneblokkene på skulderen lomme-lignende siveriller. Siverillerne fjerner eller pumper endda vand ud af vejbanen, hvilket sikrer et stabilt og sikkert greb. Disse patenterede pumpe-siveriller øger især vejgrebet i vådt føre.

Den midterste rib og det symmetriske slidbanemønsters bundne område er sammen med til at fremme kørestabiliteten. Års udvikling sikrer et mere jævnt slitagemønster, der giver ekstra sikkerhed, når dækket bliver ældre. Vinterdæk installeret på de trækkende hjul vil sandsynligvis slides i centrumområdet først.

Den nøje overvejede og afprøvede blokgeometri i slidbanemønstret på det smidige Nokian WR C3-dæk afspejles i dets fremragende håndtering på rillede veje. Den præcise håndtering hjælper også føreren med at observere ændringer i friktionsniveauet og reagere i tide.

Skræddersyet gummiblanding forbedrer slidstyrken

Den holdbare slidbaneblanding er skræddersyet til varevognes krævende og varierende brug, og den mestrer sikkert de store temperaturforskelle, der er typiske for den central- og nordeuropæiske vinter. Gummiblandingen bruger masser af naturgummi samt canolaolie for at forbedre vejgreb og rivestyrke.

Denne nye gummiblanding gør det muligt for de robuste Nokian WR C3-dæk at få et enestående greb på sneglatte og våde veje og giver en fremragende slidstyrke. Siverillerne på slidbaneblokkene arbejder aktivt, uanset om grebniveauet eller temperaturen varierer. Den skræddersyede gummiblanding reducerer også slidstyrke, hvilket igen sparer brændstof.

En bestemt Clinch-gummiblanding blev også udviklet til dækkets vulstområde. Gummiblandingen presser sig elastisk mod fælgkanten og giver øget slidstyrke i vulstområdet ved transport af tunge læs. Opfindelsen reducerer også dækstøjen inde i køretøjet. 

Robust struktur er velegnet til hårdt brug

Ud over slidbanemønstret er den robuste struktur i Nokian WR C3 også med til at give en stabil og stille kørselsadfærd. Den ekstremt stærke og nye bæltestruktur i dobbeltstål tåler hårdt brug og fragter pålideligt selv tunge transporter. Den nye, mere fleksible stålwire bruges til stålbælterne for at forbedre punkteringsbeskyttelsen. Dette reducerer også rullemodstanden, hvilket svarer til mindre brændstofforbrug. Stålbæltestrukturen reducerer også varmeudviklingen, hvilket forbedrer slidstyrken endnu mere. 

Mere sikkerhed og komfort

Indikatorer på slidbanen giver øget komfort og sikkerhed. Driving Safety Indicator (DSI), som er udviklet og patenteret af Nokian Tyres, viser den resterende slidbaneoverflade på dækkets primære riller i tal. Tallene slides op i takt med, at dækket slides op. DSI er nu standardudstyr på alle Nokian-vinterdæk. Snefnugsymbolet (Winter Safety Indicator, WSI) angiver også dækkets vintersikkerhed. Det er synligt ved en rilledybde på fire millimeter.

Dæksidens informationsområde har indikatorer for placering og dæktryk. Informationsområdet giver mulighed for at notere det korrekte dæktryk og dækkets placering under et dækskift. Sikkerheden er forbedret yderligere med en ny sektion, der kan bruges til at registrere spændingsmomentet for hjulmøtrikker til alufælge.

Korrekt dæktryk er især vigtigt for erhvervsmæssig kørsel og tunge læs. Korrekt dæktryk forbedrer følingen med bilens kørsel, sikrer dækkets strukturelle holdbarhed og reducerer brændstofforbruget. 

Nye Nokian WR C3-dæk – Ufejlbarlig ydeevne

  • Maksimal vintersikkerhed og komfort
  • Præcis og stabil håndtering
  • Fremragende holdbarhed, selv med tunge læs

Vigtigste innovationer: Pumpe-siveriller. Bedre greb på våde og isglatte overflader. Lommelignende siveriller på dækkets skulder fjerner eller pumper endda vand ud af vejbanen, hvilket sikrer et stabilt og sikkert greb.

Skræddersyet slidbanemønster. Bedre kørselsstabilitet.Den midterste rib og det symmetriske slidbanemønsters bundne område fremmer kørestabiliteten. Præcis håndtering. Jævnt slitagemønster.

Slidbaneblanding tilpasset varierende vejr. Bedre sikkerhed, holdbarhed og brændstoføkonomi. Vinterblandingen, der er optimeret til tung brug, fungerer sikkert i et bredt temperaturområde og reducerer rullemodstanden. Blandingen opnår et ekstraordinært vejgreb, et lavere brændstofforbrug og en fremragende slidstyrke.

Speciel Clinch-gummiblanding. Optimeret holdbarhed.Gummiblandingen presser sig elastisk mod fælgkanten og giver øget slidstyrke i vulstområdet. Opfindelsen reducerer også støjen inde i køretøjet, da den dæmper vibrationerne fra dækstammen, hvilket forhindrer vibrationerne i at komme videre ind i dækket og længere ind i køretøjet.

Robust stålbæltestruktur. Kørselsstabilitet og holdbarhed. Ud over slidbanemønstret skyldes den stabile og lydløse håndtering også den robuste struktur. Den ekstremt stærke bæltestruktur af dobbeltstål fragter selv tunge transporter pålideligt. Den nye, mere fleksible ståltråd, der anvendes til bælterne, forbedrer den strukturelle holdbarhed og er med til at vedligeholde dækkets avancerede egenskaber. Dette reducerer også rullemodstanden, hvilket svarer til mindre brændstofforbrug.

Større siverille-tæthed. Optimalt greb og håndtering.Det aggressive slidbanemønster har en større siverille-tæthed. Bredere individuelle siveriller giver midterområdet en meget tiltrængt greboverflade, især når friktionen er på sit laveste.

Produktfotos:
www.nokiantyres.com/NokianWRC3

Læs også: Nokian Tyres - The world's first winter tyre with an A energy rating http://youtu.be/Wo4omb0Eil4

World's first winter tyre with pop-out studs
www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-tyres-the-world-s-first-nonstudded-winter-tyre-with-studs/  

Winter season 2014: Over 40 test wins for Nokian winter tyres www.nokiantyres.com/innovation/test-success/

At the top of winter tyre testing: Ivalo Testing Center – White Hell 
http://youtu.be/UEGUTw7KHxE

Nokian Hakkapeliitta 8: World record for the fastest car on ice, 335.713 km/h: 
www.nokiantyres.com/innovation/testing/fastest-on-ice/fastest-on-ice-2013/

How was the world's first winter tyre invented?
https://www.nokiantyres.com/first-winter-tyres

Comparing the world's first winter tyre to the state-of-the-art non-studded winter tyre
www.nokiantyres.com/company/about-us/history/this-is-how-the-winter-tyre-has-changed/

Yderligere oplysninger:
www.twitter.com/NokianTyresCom 
www.youtube.com/NokianTyresCom 
www.facebook.com/nokiantyres 
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Bilistblog:
http://hakkapedia.us/blog/en

Nokian Tyres ekspertblog:
http://nordictyreblog.com/

Yderligere oplysninger: 

Viggo Laursen Autogummi A/S
Sælger Gorm Petersen, Tel. +45 40 29 91 98 
E-Mail gorm@viggolaursen.dk 
http://viggolaursen.dk

Nokian Tyres Europa
Nokian Tyres s.r.o
V Parku 2336/22
148 00 Praha 4
Tsjechische Republiek

Technical Customer Service Manager CE Sven Dittmann, dipl.-ing., Tel. +49 8143 444 850 E-Mail sven.dittmann@nokiantyres.com

Marketing Manager Lukáš Líbal, Tel. +420 222 507 759 E-Mail lukas.libal@nokiantyres.com

Export Manager Teemu Tirronen, Tel: +358 10401 7311, Mobile: +358 50 368 1298 E-Mail teemu.tirronen@nokiantyres.com

Nokian Tyres Finland hovedsæde
Nokian Tyres plc
Pirkkalaistie 7
P.O.Box 20
37101 Nokia
Finland

Development Manager Juha Pirhonen, Tel. +358 10 401 7708 E-Mail juha.pirhonen@nokiantyres.com

Technical Customer Service Manager Matti Morri, Tel. +358 10 401 7621 E-Mail matti.morri@nokiantyres.com

Product Manager Central Europe Stéphane Clepkens, Tel. +358 50 462 7536 E-Mail stephane.clepkens@nokiantyres.com


Attachments

Nye Nokian WR C3-varevognsdæk svigter aldrig i den europæiske vinter (.pdf)
Nye Nokian WR C3-varevognsdæk svigter aldrig i den europæiske vinter (.docx)