tir december 13 02:58 2016 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Ny og hurtig SnapSkan dækskanning har til formål at forbedre trafiksikkerheden for millioner af mennesker

Nokian Tyres har i samarbejde med dæk- og bilservicekæden Vianor præsenteret en banebrydende ny teknologi, SnapSkan, der måler mønsterdybden på dækkene under kørslen og videregiver oplysningerne til bilisten. SnapSkan-tjenesten er baseret på en 3D-skanningteknologi i topklasse og hjælper bilisterne under deres daglige kørsel. Den er gratis og hurtig og bilejere behøver ikke længere at bekymre sig om dækmønstermålinger, hvilket vil forbedre trafiksikkerheden for millioner af bilister i fremtiden.

Nokian Tyres SnapSkan

Nokian Tyres præsenterer verdens første og banebrydende SnapSkan tjeneste, som kender dæktilstanden endnu bedre end bilisten. Med sin 3D-skanningteknologi byder SnapSkan en helt ny måde at måle mønsterdybden på, hurtigt og effektivt. Så snart køretøjet kører på en skanningsoverflade, læser den automatiske skanner dækkene mens et kamera identificerer køretøjet efter dets registreringsnummer. Efter endt skanningen, kan føreren vælge at blive gratis og personligt underrettet enten via SMS eller e-mail uanset den pågældende dækproducent. Man behøver ikke at montere noget ekstraudstyr i køretøjet.

SnapSkan-tjenesten vil blive opstillet langs førernes daglige ruter som fx på parkeringspladser. Den vil blive leveret i samarbejde med dæk- og bilservicekæden Vianor, hvor bilisterne nemt kan anmode om et tilbud på nye og sikre dæk. Den tekniske løsning blev udviklet i samarbejde med de finske teknologipartnere Futurice og Affecto. Hele tjenesten er baseret på en enestående 3D-skanningteknologi patenteret af engelsk Sigmavision.

SnapSkan øger bevidstheden om dæktilstand hos bilisterne

Undersøgelser har vist, at ca. 25 % af dækrelaterede bilulykker sker, fordi dækkenes mønsterdybde er under det minimale niveau[1]. Højkvalitetsdæk og deres mønsterdybde har i væsentlig grad indflydelse på køresikkerheden som bremselængden og evnen til at modstå akvaplaning. Hvis man kører med dæk, som er i god stand, har bilisten samt de andre trafikanter mere tid og plads til at reagere og manøvrere køretøjet. Den nye SnapSkan teknologi muliggør hurtig og nem overvågning af dæksikkerheden, da oplysningerne bliver sendt til bilejeren elektronisk. Dette sikrer, at bilejere ved, hvornår de bør reagere på dækkenes tilstand.

"Der er så mange mennesker, der er uvidende om deres dæks tilstand, og grænsen for at skifte dækkene synes at være for høj. Vi vil gerne anvende denne nye teknologi for at øge bilisternes bevidsthed om deres dæks tilstand ved at gøre det så nemt tilgængeligt som muligt," siger Ville Nikkola, chefen for Vianors Retail Business Area.

Nokian Tyres digitaliserer dæksektoren – "Vi står over for en stor forandring"

Nokian Tyres har til hensigt ikke kun at udvikle sikre, komfortable og miljøvenlige dæk, men også at udvikle nye dæktjenester. Visionen for SnapSkan er at fremme trafiksikkerheden for millioner af mennesker i hele verden på en hurtig og nem måde. "Sektoren står over for en stor forandring i den nære fremtid. Den har indtil videre været bagud med hensyn til digitalisering i forhold til udviklingen inden for andre industrier. Det er på høje tid, at teknologien udnyttes til, at tjene bilisterne og deres dæk. Sektoren har brug for en dristig bannerfører," tænker Nokian Tyres President og CEO Ari Lehtoranta.

"Det er vores vision at gøre vores veje og kørselsmiljøet endnu mere sikkert. Vores historie går tilbage til 1898, og vi har siden været helt i front med at levere en række produkter og tjenesteydelser, der øger trafikanternes sikkerhed. Vi lancerede det første vinterdæk i verden og nu er vi ved at lancere den første ydelse, som giver bilisterne besked om deres dæksikkerhed direkte via e-mail eller SMS," siger Lehtoranta.

"Det er fantastisk, at den digitale innovation kommer til markedet, hvilket gør bilisternes liv lettere samt det øger sikkerheden. Finlands Automobil og Touring Klub finder det derfor vigtigt, at man udvikler nye tjenester som denne. Den nye Nokian Tyres teknologi giver også man et frit valg og omkostningseffektivitet, der ikke forudsætter kostbart ekstraudstyr i køretøjet," sagde Jukka Tolvanen, Communications Manager for Automobil og Touring Klub i Finland, under en paneldiskussion afholdt i forbindelse med lanceringen af den nye SnapSkan tjeneste.

Det første SnapSkan skanningspunkt vil blive installeret langs tilkørselsvejen til det underjordiske p-anlæg Q-Park Iso Erottaja i Helsinki, Finland. Man vil også snart etablere flere skanningspunkter andre steder i Finland og senere vil de være at finde ved alle Vianor filialer i Finland. Tjenesten vil også blive etableret i andre lande i de kommende år. 

Yderligere oplysninger:
www.nokiantyres.com/snapskan

Billeder til medier:
www.nokiantyres.com/snapskan-photos

Video:
https://youtu.be/zMkBRnf-Zzo

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 855, zuzana.michalova@nokiantyres.com

SnapSkan i korte træk
SnapSkan dæktilstandsskanning er en ny, problemfri måde at måle mønsterdybden på dine dæk på. Efter skanningen kan du modtage en dækmeddelelse for din bil på baggrund af dit registreringsnummer. Du kan modtage skanningsresultaterne ved gratis at sende dit registreringsnummer via SMS. Du vil modtage resultaterne via SMS. Du kan også modtage resultaterne online på finsk på www.snapskan.fi/en. Det første SnapSkan skanningspunkt vil blive installeret i det underjordiske parkeringsanlæg Q-Park Iso Erottaja i Helsinki, Finland. Dine dæk vil blive skannet automatisk så snart du kører ind. Skanningspunktet findes på vejbanen før indgangsbarrieren.

En mester til ekstreme vilkår 
Nokian Tyres er verdens nordligst beliggende dækproducent. Virksomheden fremmer og letter sikker kørsel under krævende forhold. Den leverer innovative dæk til personbiler, lastbiler og tunge maskiner hovedsageligt i områder, hvor ekstreme forhold såsom sne, skove og sæsonudsving stiller store krav til dækkenes præstationer.

Vianor - Sandsynligvis verdens mest komfortable Pit Stop
Vianor er en global dæk og bil service kæde, der består af selvejende iværksætterforretninger. Vianor kæden ejes af Nokian Tyres og tilbyder dæk og bilservice nemt, hurtigt samt pålideligt og dækker alle kundegrupper, produkter og biltjenester. Vianor er den største kæde af dæk forretninger i de nordiske lande, og består af mere end 1.470 forretninger i 26 lande. Navnet Vianor kommer fra det latinske ord Via Nor, der betyder den "Nordlige vej".

[1] “Study on some safety-related aspects of tyre use”, 18/12/2014, af Sven Jansen, Antoine Schmeitz, Sander Maas, Carmen Rodarius og Lars Akkermans