tor december 2 09:30 2021 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres' strategi i Centraleuropa - Helårsdæk giver vækst i regionen

Det er allerede lykkedes Nokian Tyres at øge sin markedsandel i Centraleuropa. På kapitalmarkedsdagen i september bekræftede virksomheden det mellemlange mål (3-5 år) om at gå efter og forøge højværdis muligheder i Centraleuropa og at udvide den samlede forretning med 50 %. I dæk betyder det vækst fra omkring seks til ni millioner solgte dæk om året.

"På trods af de usædvanlige omstændigheder medført af covid-19, har vores team gjort et godt stykke arbejde, og markedsandelen er steget markant. Vi er godt på vej til at nå det overordnede vækstmål på 50 % ”, siger Bahri Kurter, EVP, Centraleuropa.

Hvad driver vores vækst i Centraleuropa?

Ændringer i dækbranchen er drevet af to store forbrugertrends: bekvemmelighed og bæredygtighed. I praksis betyder dette øget efterspørgsel på helårsdæk, større fælgstørrelser, en voksende flådeforretning, elektriske køretøjer, der bliver mainstream og den stigende effekt af onlinetilstedeværelse.

"Vi er allerede i gang med at udvide vores produktportefølje med flere markedsrelevante tilbud. Vi vil gå efter mulighederne i sommerdæksmarkedet ved hjælp af vores nye testcenter i Spanien. Vi ønsker at øge vores tilstedeværelse på det største dækmarked i Tyskland og fortsætte med at udvide vores geografiske tilstedeværelse på markeder, hvor vores markedsandele er lavere, så som Italien, Frankrig og Spanien,” siger Kurter.

Virksomhedens højborg er i det østlige Europa, hvor virksomheden vil bygge videre sin stærke vinterdæksposition.

Op til 80 % af dækkene researches allerede online i Europa, og 10-40 % købes online. Nokian Tyres vil videreudvikle sit multikanalssalg ud over engros-, detailhandel og online og pilotprojekt i den voksende flådeforretning. Virksomheden strømliner også sin supply chain-organisation, som er flyttet til Prag sammen med kundeserviceafdelingen.

For at understøtte væksten i Centraleuropa investerer virksomheden mere i markedsføring for at opbygge brandbevidsthed og forbrugeraktivering. Et nyt senior salgsteam blev også introduceret på europæisk plan. Alle disse ændringer har været med til at øge markedsandelen med op til 3 % i Centraleuropa.

"Vi har haft stærk vækst i helårssegmentet, men ikke på bekostning af vores højborg, vinterdæksforretningen. Vores fokus på store fælgstørrelser har været meget vellykket, da vi har vundet markedsandele og er vokset hurtigere end markedet. Nu vil vi fortsætte, hvor vi har haft succes,” siger Kurter.

Digital markedsføring intensiveres, men også fysisk detailhandel via NADs detailnetværk og koncept udbygges. NAD'er er Nokian autoriserede forhandlere i Europa, og de genererer i øjeblikket op til 27 % af virksomhedens forretning i Centraleuropa. Nokian Tyres er i øjeblikket ved at udvikle den næste generation af NAD-konceptet.

"Og det er det vigtigste for os at fortsætte fremadrettet. Ved du hvorfor? At vinde de europæiske forbrugeres hjerter og sind fremadrettet," siger Kurter.

Bahri Kurters præsentation på kapitalmarkedsdagen kan ses her.

Download billeder

 

Yderligere information: 

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com