man september 13 11:05 2021 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres plc annoncerer sin mellemlange vækststrategi for at opnå 2 mia. EUR i nettoomsætning – finansielle og ikke-finansielle mål opdateres

Nokian Tyres bestyrelse har godkendt selskabets reviderede midtvejsstrategi og opdateret finansielle og ikke-finansielle mål. Nokian Tyres sigter mod organisk vækst forud for markedet og øget markedsandel på alle nøglemarkeder.

Bestyrelsen har godkendt følgende finansielle mellemlange mål:

  • Vækst hurtigere end markedet: Nettoomsætning 2 mia. EUR
  • Højt afkast og rentabilitet: Segmenternes driftsoverskud og segmenternes ROCE på et 20 % * niveau
  • Øget ordinært udbytte: Udbytte over 50 % af nettoindtjeningen

”Vores store investeringsfase er afsluttet, og vi er godt positioneret til organisk vækst og gode resultater. Med vores nuværende produktionskapacitet, et værdsat brand og et team i verdensklasse er vi nu klar til at tage et ambitiøst spring fremad for at blive et selskab med en omsætning på 2 mia. EUR. Vi vil fortsat forbedre den operationelle og kommercielle præstation, som sammen med de voksende markeder vil drive vores virksomhed til det næste niveau i de kommende år,” siger Jukka Moisio, Nokian Tyres’ administrerende direktør.

Væksten vil blive drevet af nye produkter og smarte Go-To-Market-strategier

Det globale dækmarked forventes at vokse med cirka 5 % årligt indtil 2024 (kilde: LMC Tire & Rubber). Nokian Tyres mål på mellemlangt sigt er at øge markedsvæksten og nå 2 mia. EUR i nettoomsætning. Makrotendenser, såsom et stigende antal nye bilmodeller, stigende SUV- og CUV-penetration og begrænsning af klimaændringer, driver efterspørgslen efter bæredygtigt producerede, innovative dæk.

Vækststrategien på mellemlangt sigt bygger på Nokian Tyres konkurrencestyrker, herunder produkter af høj kvalitet og et førsteklasses brand, en effektiv forsyningskæde, lederskab inden for bæredygtighed og et stærkt Nokian Tyres-team. Virksomheden har lanceret rekordmange nye produkter i 2020–2021 og vil fortsætte med at accelerere innovation for yderligere at styrke sin konkurrenceevne og unikke positionering i højkvalitets dæksegmentet. Dette ekspanderende produktudbud sammen med smarte Go-To-Market-strategier og forbedring af kommercielle kapaciteter vil drive vækst i toplinjen. At styrke Nokian Tyres brand i regionerne vil være et centralt element i tættere samarbejde med kunderne. Forbedring af rentabiliteten vil blive drevet af stigende mængder og operationel effektivitet.

Nye ikke-finansielle mål sætter barren højere

Som frontløber inden for bæredygtighed har Nokian Tyres sat barren endnu højere ved at indføre nye, ambitiøse ikke-finansielle mål og integrere dem i alle kerneaktiviteter.

Ikke-finansielle mål fokuserer på at bringe nye miljø- og sikkerhedsinnovationer til produkter, reducere CO₂-emissionen i overensstemmelse med de videnskabsbaserede mål, yderligere forbedre sikkerheden på arbejdspladsen og overvåge leverandørernes bæredygtighed.

Nokian Tyres vil f.eks.

  • Forøge andelen af ​​enten genanvendte eller vedvarende råvarer i dæk til 50 % inden 2030
  • Reducere CO₂ -emissionen fra både råvarer og dæk med 25 % mellem 2018–2030
  • Sænke ulykkesfrekvensen (LTIF) årligt med 20 %
  • Bæredygtighedsrevision 100 % af kritiske aktive leverandører inden 2025

Alle ikke-finansielle mål findes på https://www.nokiantyres.com/company/sustainability/environment/our-targets-and-achievements/.

Nokian Tyres var den første i dækindustrien til at modtage officiel godkendelse for sine klimamål af Science Based Targets-initiativet (SBT) og har været inkluderet i Dow Jones Sustainability Indekset i fire på hinanden følgende år og rangerer blandt de mest bæredygtige børsnoterede virksomheder i verden.

Sammen med den reviderede vækststrategi har Nokian Tyres defineret sit formål, nemlig at støtte verden i at køre klogere. Virksomheden har i årtier beskyttet menneskers liv og er forpligtet til at fortsætte denne indsats gennem endnu sikrere, smartere og mere bæredygtig kørsel.

* Segmenternes samlede tal ekskl. omkostninger i forbindelse med stigningen i den amerikanske fabrik, nedskrivninger på goodwill, omstrukturering og visse andre poster, som ikke har indflydelse på Nokian Tyres underliggende forretningsresultater.

 

Yderligere information:

Päivi Antola, SVP, Virksomhedskommunikation og Investorrelationer, tlf.: +358 10 401 7327

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.seidl@nokiantyres.com