Let og smart rullende

Ny verdensrekord i bilskubning

Et nøgleelement til denne top ydelse var de smidige Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdæk med deres ekstremt lave rullemodstand.

Se videoen

En ny Guinness verdensrekord for den hurtigste tid til at skubbe en bil en kilometer er blevet sat i Finland. Rekorden blev sat af Jussi Kallioniemi, der siger, at det ikke kun gælder råstyrke, men snarere er som et kompliceret puslespil. I dette puslespil skal alt være på plads: den udøvende, bilen og dækkene. Dette samarbejde blev gjort for at øge bevidstheden om vigtigheden af temaer relateret til motion og velvære samt for at tilskynde folk til at prøve nye ting og derved udvikle sig selv. Det var en perfekt succes: da Jussi havde skubbet bilen en kilometer (1.609,34 meter), viste uret utroligt nok kun 13 minutter og 26 sekunder. Dette forbedrede den tidligere rekord med cirka to minutter!
Læs mere om verdensrekorden ›

SE VIDEOEN AF VERDENSREKORDEN SE VIDEOEN - FORBEREDELSERNE TIL VERDENSREKORDEN

REKORDEN BLEV LAVET AF DEN DYNAMISKE DUO JUSSI på 47, OG HANS BIL RÖHKÖ, MODELÅRGANG 2006

Den 47-årige it-nørd Jussi Kallioniemi siger, at bilskubning går ud på at være dygtig, ikke på råstyrke. Han motiveres af problemløsninger, så han gjorde alt, hvad han kunne for at få køretøjet til at rulle så let som muligt. For eksempel ønskede han at have dæk med den lavest mulige rullemodstand, justere dæktrykket nøjagtigt og opretholde en systematisk tilgang til træningen. Til rekorden brugte Jussi sin egen bil, en Saab fra 2006, der vejer 2,1 ton, kærligt kaldt for "Röhkö". Alle hans biler har haft kaldenavne, og Röhkö blev navngivet efter den lyd ("röhkäisy"), den siger når den startes.

NOKIAN HAKKAPELIITTA R3 ER DEN PERFEKTE KOMBINATION AF SIKKERHED, MILJØVENLIGHED OG KØREKOMFORT

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV-vinterdæk uden pigge er det hyppigste valg for bilister, der sætter pris på smartere og grønnere kørsel. Dækkets rullemodstand påvirker i høj grad, hvor let, økonomisk og miljøvenligt bilen køre. Brugen af dæk med lav rullemodstand kan spare op til 0,5 liter brændstof pr. 100 km eller udvide et elektrisk køretøjs rækkevidde væsentligt. Samtidig reducerer dette CO2-udledningen. For eksempel, hvis alle bilister i Finland, Sverige og Norge brugte Nokian Hakkapeliitta R3 dæk gennem produktets fulde livscyklus, ville dette spare 297 millioner liter brændstof, svarende til 8.700 tankbiler, og reducere 710.000 tons CO2-udledning.

EKSPERTEN MATTI MORRI FRA NOKIAN TYRES GAV JUSSI TIPS TIL HANS VERDENSREKORD OG DELTE GODE RÅD TIL ALLE BILISTER. SE VIDEOERNE!

LANGSIGTET ARBEJDE RESULTEREDE I ET BALANCERET TOP YDEEVNE SYSTEM

I bilskubning er målene at reducere modstanden, regulere kraften og spare muskelstyrke. Jo lavere rullemodstanden er, desto mindre energi bruges der på at dækkene selv roterer, og jo lettere er det at flytter bilen fremad. Jussis muskelstress forblev på et rimeligt niveau, og hans præstation var afbalanceret og forårsagede ikke kraftig muskeltræthed. Hans effektregulering var ideel, da han kun pressede sine muskler til 35-40 % af den målte maksimale effekt, når han skubbede. Jussis maksimalpuls under forsøget var meget lav, kun 164 slag i minuttet, selvom tophastigheden nåede op på 10,4 km / t under skubbet. Myontec Oy's smarte tøj og Polar Electro Oy's udstyr blev brugt til at optegne rekordydelsen.

VILJEN TIL AT BLIVE ENDNU BEDRE FØRER DIG TIL TOPS

Jussi kom på ideen om at lave en verdensrekord i bilskubning, under hans rehabilitering af ryggen i 2019. Da han blev træt af at skubbe en tung kasse i gymnastiksalen, besluttede han sig for at begynde at skubbe en bil. Nokian Tyres, som er kendt for sine kvalitetsdæk, viste sig at være den perfekte partner for Jussi, da dækkene spiller en så vigtig rolle i rekordforsøget. Jussi og Nokian Tyres har det til fælles at de begge er meget vedholdendende. Virksomhedens passion for dækudvikling svarer til Jussis lidenskab til træning, og produkterne testes til ekstremerne under alle forhold.

SE VIDEOEN OM JUSSIS TRÆNING

SE BILLEDERNE AF VERDENSREKORDEN