FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
fre november 13 10:42 2020 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres muliggjorde en verdensrekord: Bilskubning handler om flid og taktik, ikke råstyrke

En ny Guinness verdensrekord for den hurtigste tid for at skubbe en bil 1,6 km er blevet sat i Finland. Rekorden blev sat af Jussi Kallioniemi, der siger, at dette ikke er en test af råstyrke, men snarere et enormt puslespil. Et af nøgleelementerne i denne forestilling var de let rullende Nokian Hakkapeliitta R3 SUV-vinterdæk og deres ekstremt lave rullemodstand.

13 minutter og 26 sekunder. Det er den tid det tog Jussi Kallioniemi fra Nokia at skubbe en personbil, der vejer 2.100 kg, 1,6 kilometer (eller nøjagtigt 1.609,34 meter) for at slå verdensrekorden. Dette resultat forbedrer den tidligere rekord med næsten to minutter. Guinness har officielt bekræftet verdensrekorden for "den hurtigste tid for at skubbe en bil 1,6 kilometer".

Rekorden blev sat lørdag den 24. oktober 2020 på Nokian Tyres testbane i Nokia. Til verdensrekorden brugte Kallioniemi sin egen bil, en Saab fra 2006, også kendt som “Röhkö”. Den tekniske kundeservicechef Matti Morri fra Nokian Tyres sad i førersædet.

– Det siges ofte om mig, at jeg ikke ser ud til at være særligt stærk – og det er jeg heller ikke. Dette var en præstation, der kan sammenlignes med et mellemdistanceløb, ikke en enkelt kraftudøvelse. Der er to måder at opnå den nødvendige kraft du har brug for: ved at øge din egen styrke og reducere modstanden, siger Kallioniemi.

Når du skubber en bil, er den vigtigste del at overvinde rullemodstanden, så jo lavere rullemodstanden er på dine dæk, jo lettere er det at få bilen i gang. Rullemodstand refererer til den energi, der bruges ved dækkets deformation ved vejkontakten. Dette er også vigtigt for almindelige bilister. Et dæk med lav rullemodstand er et grønt og økonomisk valg.

– Selv ældre biler kan rulle let, når de er udstyret med sikre og komfortable kvalitetsvinterdæk uden pigge som Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Forudsat at dæktrykket er korrekt, kan brugen af dæk med lav rullemodstand spare op til 0,5 liter brændstof pr. 100 km eller i væsentlig grad udvide en elbils rækkevidde selv om vinteren. Samtidig skåner du miljøet på grund af den lavere CO2-emission, siger Morri.

Trivsel og problemløsning

Ideen om at skubbe en bil opstod ved et tilfælde. Jussi Kallioniemi led af rygsmerter og startede til rehabilitation med at skubbe en tung boks i en gymnastiksal. På et tidspunkt begyndte han at tænke på, hvad han ellers kunne gøre, og gennem sin søgning på Guinness hjemmeside kom han på ideen om at skubbe en bil.

Kallioniemi siger, at han ikke er særligt interesseret i, om han kommer først eller sidste i et løb. I stedet er han interesseret i processen med problemløsning og styring af det hele. Projektet resulterede endda i en opfindelse; han har en verserende patentansøgning. Sammen med sin ven skabte Kallioniemi en fjernbetjening, der gjorde det muligt for ham selv at styre hjulene under træningsforsøg uden at have nogen bag rattet.

– Hvis dette simpelt havde handlet om råstyrke, ville jeg hurtigt have mistet interessen for projektet. Min motivation udspringer i at finde nye problemer at løse. Når du presser dig selv til den yderste grænser, betyder det også noget om du kan gøre det en eller to procent lettere, siger Kallioniemi.

– Vi har arbejdet meget systematisk og vedholdende. Vi er gået fra det store billede til de nok så små detaljer. En normal midaldrende mand kan vinde en verdensrekord, hvis alt tages i betragtning og man får bilen til at rulle så let som muligt.

Sammenbragt af viljen til at udvikle sig

Kallioniemi har trænet på Nokian Tyres testbane i Nokia, Finland, hvor premium-dækproducenten også har sit hovedkontor. Han og det globale dækfirma blev sammenbragt da de delte fælles holdninger og mål.

– Vores passion for dækudvikling svarer til Jussis passion for træning. Vi tester vores produkter ekstremt under alle forhold. Vores kunders velbefindende er også meget vigtigt for os. Krop og sind skal være i balance for at forfine vores skandinaviske knowhow og kreativitet til verdens sikreste og miljøvenligste dæk. Dette giver ro i sindet for os alle, siger Matti Morri fra Nokian Tyres.

Mangesidige data om rekordydelsen

Der blev brugt og indsamlet mange typer data til rekordforsøget, da projektet også involverede Myontec Oy, der specialiserer sig i smart beklædning og muskelovervågning, og sportselektronikfirmaet Polar Electro Oy.

– Jussi har brugt en Polar-skærm under sin træning, og han kontaktede os for at måle rekordforsøget. Det var let for os at blive involveret, da vi så, at rekordforsøget er baseret på et solidt fundament takket være god, alsidig træning. I årenes løb er Polars produkter blevet brugt i det ydre rum og i Formel 1 racerbiler, så målingen af et rekordforsøg lød som en god udfordring. Ved rekordforsøget fulgte Jussi sin plan nøjagtigt og lagde ikke for hårdt ud. Dataene produceret af multisensorenheden, der målte Jussis ydeevne, blev sendt i realtid til backend-tjenesten ved hjælp af det nyeste inden for IoT-radioteknologi, siger Smart Coaching Manager Ville Uronen fra Polar.

Den maksimale puls under forsøget var meget lav, kun 164 slag i minuttet, selvom hastigheden midlertidigt steg over de første 100 meter og nåede 10,4 km / t. Muskelaktiviteten var ca. 41 % af den målte maksimale værdi. Halvvejs i forsøget brugte Jussi 35 % af sin muskelkraft.

- Aktivitetsniveauet var højere på venstre side, foran og bagpå lårmusklerne og bagdelsmusklerne, hvilket indikerer muskelbalance, men også sandsynligvis på grund af det faktum, at banen var cirkulær i form. Muskelbelastningen forblev moderat, hvilket gav muligheden for en stabil ydeevne og undgår kraftig muskeltræthed. Jussis træning har været meget vellykket. Hans styringskontrol var beundringsværdig under rekordforsøget, da han skubbede bilen, mens han kun brugte 35–40 % af sin maksimale styrke, siger eksperten Heidi Jarske fra Myontec.

– Succesen gav mig en indsprøjtning af energi og nydelse. Jeg føler at den sidste del af puslespillet er faldet på plads, siger Kallioniemi.

Fakta: Jussi Kallioniemi

  • 47 år, bor i Nokia sammen med sin familie
  • Indehaveren af verdensrekorden for "den hurtigste tid for at skubbe en bil 1,6 kilometer"
  • Han har tidligere sat rekorden for "Hurtigste maraton med 27,2 kg oppakning": 4 t 34 min. 24 s
  • Øgede sin muskelstyrke og udholdenhed især i 2019
  • Cirka 600 km træning i bilskubning i 2020
  • Opfandt en fjernbetjening under træningen, har et verserende patent på den

Fakta: Rekordsættende køretøj “Röhkö”

  • Saab 97-X 5.3i Arc
  • Motor: 5,3 l V8, 304 hk
  • Vægt 2.170 kg
  • Mere end 211.000 km på kilometertælleren
  • Kører på biogas
  • Giver et dejligt drøn ved start ("röhkäisy" på finsk)

Fakta: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV-vinterdæk

  • Nordisk vinterdæk uden pigge, vinderen af flere tests
  • Perfekt kombination af sikkerhed og kørekomfort i ethvert vintervejr
  • Cryo Crystal 3-grebspartikler i gummiblandingen griber i køreoverfladen
  • Snow Claws (snekløer) mellem slidbaneblokkene øger grebet yderligere
  • Er brændstofbesparende og øger rækkevidden for elbiler
  • Det bedste valg til grønnere kørsel
  • Dækstørrelse brugt til rekorden: 255/55 R18

 

Læs mere:

Ny verdensrekord for hurtigste tid for at skubbe en bil 1,6 kilometer

Fotos & videoer

Yderligere information:

Zuzana Seidl, PR Manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866,
zuzana.seidl@nokiantyres.com

Jaroslav Nálevka, PR Manager McCann Prague, 00420 725 865 874,
jaroslav.pr@mccann.cz