Nokian Tyres sponserer verdensrekorden for den hurtigste bil på to hjul

Verdensrekorden for den hurtigste bil på to hjul, 186,269 km/t, blev sat i Finland i slutningen af august. Denne vilde verdensrekord blev sat, da Nokian Tyres’ produktudvikling, Vianors dygtige pitcrew og den kendte stuntkører Vesa Kivimäki kombinerede deres styrker.

Solen skinnede fra en næsten skyfri augusthimmel. Dette var dagen, vi alle havde glædet os til: En af Finlands dygtigste stuntkørere, Vesa Kivimäki, skulle til at sætte en ny verdensrekord for den hurtigste bil på to hjul.

Den tidligere rekord var sat 19 år tidligere – da svenskeren Göran Eliason kørte på to hjul med en hastighed på 181,25 km/t allerede i 1997.

Kivimäki havde tænkt over rekordforsøget i lang tid, og han havde brugt flere år på at øve sig på det.
– Jeg har 15 års erfaring med at køre på to hjul. Jeg har tidligere gjort to forsøg på at slå rekorden for den hurtigste bil på to hjul, men det er ikke lykkedes for mig, forklarer Kivimäki.

Men han indså hurtigt, at det ville kræve ekstremt holdbare dæk og et team, der kunne foretage tilpasninger og eventuelle reparationer af bilen og dækkene meget hurtigt, hvis han skulle slå rekorden.
– Derfor kontaktede jeg Nokian Tyres og Vianor i slutningen af 2015 for at samarbejde med dem, forklarer Kivimäki.

Nokian Tyres og Vianor var glade for at arbejde sammen med Kivimäki.
– Det var en fantastisk fornemmelse at blive taget alvorligt.

Der holdes øje med vejret – jagten på de perfekte forhold

Da først vindertrioen var samlet, krævede rekordforsøget de perfekte vejrforhold. Regn var ikke tilladt, og vejen skulle være tør. Hvis der faldt regn, skulle det med det samme efterfølges af solskin, hvilket ikke er en selvfølge i Finland. Køreoverfladen skulle være ekstremt tør og jævn.
– Vejret skulle være helt perfekt til et krævende forsøg som dette. Vi måtte udskyde den planlagte dato flere gange på grund af regn og stormvejr. Vi blev ved med at se finske og internationale vejrkanaler, men selv vejrudsigter, der virkede helt sikre om aftenen, kunne ændre sig fuldstændigt i løbet af natten. På et tidspunkt virkede det fuldstændig umuligt at vælge en dato, fortæller Kivimäki.

Til sidst blev der aftalt en uge, hvor alle parterne i rekordforsøget ville være klar til handling, så snart muligheden viste sig. Personalet i Seinäjoki lufthavn begyndte også at se vejrudsigterne. Det eneste, de nu behøvede, var den helt rigtige dag.

Den kom endelig onsdag den 31. august 2016.

Når holdbarhed er vigtig

Ud over optimale vejrforhold og en dygtig fører kræves der meget af dækkene, hvis man skal nå en tophastighed. Især når to stykker på størrelse med en håndflade er det eneste, der har kontakt med vejen.
– Når man kører på to hjul, er det let at nå 150 kilometer i timen i kort tid på alle kvalitetsdæk. Men det kræver en del mere af bilen og dækkene, hvis man vil opnå og fastholde en større hastighed. Sliddet på dækkenes sidevæg er langt større ved hastigheder på 180 til 190 kilometer i timen, hvor man finder verdensrekordhastigheden, forklarer Kivimäki.

"Sliddet på dækkenes sidevæg er langt større ved hastigheder på 180 til 190 kilometer i timen, hvor man finder verdensrekordhastigheden."
Vesa Kivimäki, Stuntkører

For at slå rekorden skulle bilen have specialdæk, der var så holdbare som muligt. Nokian Tyres løste problemet ved at benytte en særlig struktur i kombination med Aramid Sidewall-teknologi. Hemmeligheden bag Aramid Sidewall-teknologien er det ekstremt stærke aramid-fiber, der også benyttes i luftfarts- og forsvarsindustrierne. Dækkene giver sikkerhed og beskyttelse i overraskende situationer, eftersom deres sidevægstruktur er exceptionelt modstandsdygtig over for slid og skrammer.
– Den passion og det kreative vanvid, der kræves til dette verdensrekordforsøg, er også betegnende for Nokian Tyres’ produktudvikling. Vi er nødt til at prøve nye ting og teste vores grænser. Ved a finde ud af, hvordan nye dækstrukturer klarer sig ved de yderste grænser, kan vi udvikle sikrere og mere holdbare dæk. Dette kommer også almindelige bilister til gode, fortæller Matti Morri, chef for teknisk kundeservice hos Nokian Tyres.

Toptunet bil, funktionelt pitstop

Den bil, som Kivimäki brugte til sit rekordforsøg, var en 2012 BMW 330, som var ombygget for at gøre det muligt at køre på to hjul og for at garantere sikkerheden. Bilens differentiale var svejset fast, og støddæmperne, fjedrene og fjederforholdene var ændret med henblik på kørsel på to hjul. Bilens styrke var opgraderet til 400 hestekræfter, og dens indretning var fjernet for at minimere brandfaren. Der var isat et enkeltsæde til føreren, og der var monteret særlige sikkerhedsseler og et rullebur til beskyttelse. Af hensyn til brandsikkerheden blev der benyttet dieselbrændstof – i tilfælde af en ulykke er der mindre risiko for, at diesel bryder i brand, end at benzin gør.

"Jeg kunne være væltet med bilen hundrede gange og være sluppet med mindre rysteture."
Vesa Kivimäki, Stuntkører

– Jeg kunne være væltet med bilen hundrede gange og være sluppet med mindre rysteture, fortæller Kivimäki.

Under træningen blev hastigheden øvet i trin for at gøre føreren opmærksom på, hvad dækkene kan holde til. Dette blev gjort af sikkerhedshensyn.
– Jeg sprængte med vilje et dæk ved 120 km/t og 170 km/t ved at gennemføre flere løb i træk. Den bedste måde at finde ud af, hvor holdbart et dæk er, er at sprænge det, og Nokian Tyres var enige, fortæller Kivimäki.

Ud over den tilpassede bil og dækkene blev den nye verdensrekord gjort mulig af Vianors professionelle pitcrew, der tog sig af rekordbilen og dens dæk.
– Eftersom vi skulle gennemføre to kørsler inden for en time, havde verdensrekorden ikke været mulig uden Vianors dygtige personale. Det var af allerstørste betydning, at vi hurtigt kunne skifte dæk mellem turene, og jeg fik løbende opdateringer om deres tilstand, siger Kivimäki rosende.

"Eftersom vi skulle gennemføre to kørsler inden for en time, havde verdensrekorden ikke været mulig uden Vianors dygtige personale."
Vesa Kivimäki, Stuntkører

Vianors medarbejdere og det mobile pitstopudstyr gjorde det muligt at montere dæk på fælgene, afbalancere dem og fylde dem med nitrogen på blot få minutter. Handlingen mindede om et pitstop i et racerløb.
– For én gangs skyld skulle jeg blot sidde stille og køre, siger Kivimäki leende.

Men efter rekorden var han stadig sulten efter mere.
– Mit mål er at komme over 200 km/t (124 mph) på to hjul.

Hvad, hvor, hvornår?

Verdensrekorden for den hurtigste bil på to hjul blev sat på landingsbanen i Seinäjoki lufthavn den 31. august 2016. Rekorden blev sat på en 2 kilometer lang og 50 meter bred bane, der blev kørt i begge retninger. Den afstand, der blev brugt til at måle gennemsnitshastigheden, var 100 meter. Gennemsnitshastighederne var 190,074 km/t på den første kørsel og 182,463 km/t på den anden kørsel. Den nye verdensrekordhastighed på 186,269 km/t er gennemsnittet af disse to resultater.

Den nye verdensrekord blev sat af stuntkøreren Vesa Kivimäki. Bilen var forsynet med dæk med Nokian Tyres' Aramid Sidewall-teknologi. Vianors pitcrew sørgede for service til bilen og dækkene på verdensrekorddagen.

Guinness World Records har fastsat specifikke regler for den hurtigste bil på to hjul. Bilen skal være masseproduceret, ikke en prototype, som er fremstillet til rekordforsøget. Bilen skal inden for en time skal køre begge veje gennem hastighedsmålingsporte, der er placeret et hundrede meter fra hinanden, og verdensrekorden er gennemsnittet af de to målinger.