Dæksidemarkeringer

Dækstørrelsen er den vigtigste oplysninger, der gives på dækket. Størrelsen er angivet som en række tal og bogstaver, for eksempel 205/55 R 16 94 V XL, hvor:

205 er bredden af dækket i mm
55 er størrelsesforholdet (højde og bredde-forhold)
R betegner radial konstruktion
16 er fælgdiameteren i tommer
94 er lasteevne
V er hastighedskategorien
XL Ekstra lasteevne.

Hastighedskategorien viser den maksimale kontinuerlige kørehastighed dækket har. Hastighedskategorien skal vælges, afhænger af fabrikat og bilmodel. Brugen af dæk med hastigheder, der er for lave, kan påvirke køreegenskaberne og dæk med hastigheder, der er for høj kan reducere kørekomforten.

De vigtigste hastighedskategorier er:

Q = 160 km/h
R = 170 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h

Er du forvirret af informationen der stående i din bils registreringsattest? Her er hvordan man skal forstå det rigtigt.

Siger sekvensen 205/55 R 16 94 V XL dig noget? Du kan finde denne beskrivelse i din registreringsattest, og det vil fortælle dig, hvilken type sommerdæk, der passer til din bil. Men registreringsattesten indeholder ofte flere dæk valg, som giver dig som bilist mulighed for f.eks. at vælge enter kørekomforten eller styrings følsomhed. Læs nedenfor om de oplysninger, som du bør tage hensyn til for at finde et dæk, der er rigtige for dig.

Product Development Manager Juha Pirhonen fra Nokian Tyres, hvad fortæller de to første tal i sekvensen 205/55 R 16 94 V XL?

Den fortæller os bredden af dækket og dets profil. I dette tilfælde kan bilen få monteret et dæk, der er 205 millimeter bredt. Dækkets profil henviser til forholdet mellem højden og bredden af dækket. I dette tilfælde er højden af dækket er 55 procent af sin tværsnitsbredde.

Registreringsattesten tilbyder også et dæk med en bredde og profil 225/45. Hvilke dæk skal du vælge?

I dette eksempel er dækket 20 millimeter bredere end i det første eksempel, og det har en væsentligt lavere profil.

Et bredere, lavere profileret dæk har en bedre styringsfølsomhed end et smallere, højere profileret dæk. Dette betyder, at dækket vil være mere følsomt over for førerens styrebevægelser. Et dæk som dette er velegnet til en bilist, der værdsætter hurtige styreegenskaber og en sporty fornemmelse.

På den anden side vil et bredt dæk være mere følsomt over for riller i vejen, så er føreren ude efter mere komfort kan han man være fristet til at vælge et smallere, højere profileret dæk. Et smallere dæk er også sikrere på våde veje, da det vil fortrænge vand bedre end et bredere dæk.

Hvad står bogstavet R for, der følger efter bredden og dæk profilen?

Det angiver dækkets struktur. R henviser til et radialdæk, som er meget mere stabil og præcis end dens forgænger, krydslagsdæk.

Alle dæk til personbiler, der sælges i Finland i dag, er radialdæk, så bilisten er egentligt ikke nødt til at være meget opmærksomme på denne mærkning.

Nummer 16 der følger efter, fortæller os fælgdiameteren i tommer. Hvad skal vi tage hensyn til, når der vælges fælge?

Det er vigtigt at følge bilproducentens anvisninger. For eksempel vil hurtigere biler ofte kræve fælgstørrelser af 17-19 tommer, da mindre størrelser ikke vil være i stand til at rumme de nødvendige bremsesystemer.

Især når der monteres fælge og dæk efter salget af din bil, bør du være opmærksom på at vælge den rigtige dækbredde til dine fælge. Store fælge kræver lavprofildæk, mens mindre fælge er egnet til højere profilerede dæk. Med andre ord, hvis en bil kræver fælge med størrelse over 16 tommer, kan du ikke længere vælge et højere profileret dæk, selv om de sætter kørekomfort over en præcis følelse af kørslen.

Hvad siger det sidste tal på dækkets mærkning os?

Det sidste tal er et belastningstallet. I vores eksempel, er belastningstallet 94, hvilket betyder, at et dæk kan bære en belastning på 670 kg. For belastningstallet 91, er belastningen per dæk er 615 kg. Du bør vælge det korrekte belastningstal til din bil, ellers vil dækkene slides hurtigere end normalt, og de kan blive beskadiget under kørslen.

Næstsidste bogstavet V giver os hastigheds ratingen, eller den højeste tilladte hastighed for dækket. Hvad forskel gør det i Finland, da den højeste hastighedsbegrænsning er på 120 km/t?

V betyder, at dækket ikke må køres over 240 kilometer i timen. Selv om det er rigtigt, at disse hastigheder er ulovlige i Finland, siger et EU-direktiv, at dækkets hastighedskategori skal passe til bilens tophastighed. Dette gør dækkene mere sikre for dig, når du f.eks. er på ferie i Tyskland.

Du skal også følge bilfabrikantens anbefaling, når du vælger hastigheds rating fordi en lavere rating kan have en negativ indvirkning på bilens køreegenskaber, såsom styretøj. En højere hastigheds rating, vil på den anden side reducere kørekomforten.

Hvorfor findes den sidste bogstavkombination "XL" findes ikke på alle dækpåskrifter?

XL betyder, at bilen er egnet til et Extra Load index dæk. I vores eksempel, belastnings tal er 94. Hvis indekset var 91, vil XL-mærkningen ikke være nødvendig.

De fleste dækmodeller tilbyder en Extra Load-model og en normal belastning model. En Extra Load-model kan bære en tungere last, hvilket betyder, at selv hvis du pakke mere til din sommerferie, behøver du ikke at bekymre dig om at ødelægge dine dæk på grund af overskydende belastning eller om de skule slides det hurtigere end normalt. Den robuste konstruktion af en ekstra belastning betyder lavere varmeudvikling, hvilket gør det mere tolerant over for slid.

Slutteligt hvad betyder DOT-mærkningen på dækkets sidevæg?

Denne markering gør det nemt at kontrollere dækkets fremstillingsdato og alder. De første to markeringer viser fabrikken, hvor dækket er lavet. De fire sidste cifre angiver uge og årgang. Hvis koden er 1314, for eksempel, så er dækket fremstillet i uge 13 i 2014.

Anbefalingen er at bruge de samme dæk i højst seks år. Selv hvis du ikke bruger din bil så ofte om sommeren, og dine dæk synes at være i god stand, bør du alligevel skifte dem ud, senest når ti år er gået siden deres fremstillingsdato. I årenes løb, vil gummiforbindelserne hærde og dækkene mister vejgreb, selv om dækkene ikke på anden måde er slidt.