FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube

Nokian Hakkapeliitta år 2036

I anledning af Nokian Tyres' Nokian Hakkapeliittas 80-års jubilæum har Heikki Liimatainen, doktor i naturvidenskab og professor fra Det Tekniske Universitet i Tampere (Tampere University of Technology), Transportforskningscentret i Verne, Robert Hansson, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Center fra Volvo Car Corporation, og Juha Pirhonen, vicedirektør for Forskning og Udvikling for Nokian Tyres, forestillet sig, hvordan udviklingen inden for mobilitet, kørsel og vinterdæk vil se ud i 2036, når Nokian Hakkapeliitta fylder 100 år.

Hvis vi ser på det at køre 20 år ud i fremtiden, vil vi se revolutionerende, intelligente trafikteknologier, selvkørende elbiler og vinterdæk lavet af biobaserede materialer. Selv om intelligente teknologier anvendes i samspillet mellem miljø, biler og dæk, vil dækkene stadig være bilens eneste kontaktflade med vejen i 2036. Dette gør dem til en væsentlig del af bilens sikkerhedsudstyr.

I fremtiden vil biler være forbundet med et større trafiksystem omkring dem. Udviklingen af ”Internet of Things” kan ses i samspillet mellem biler og forskellige systemer.

 - Biler kan kommunikere med andre biler, internettet, cloud-tjenester eller trafiksystemer og indsamle, dele og analysere data i realtid, siger Robert Hansson, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Center hos Volvo Car Corporation.

Robert Hansson, Volvo Car Corporation, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Center
"Biler kan kommunikere med andre biler, internettet, cloud-tjenester eller trafiksystemer og indsamle, dele og analysere data i realtid."
Robert Hansson, Volvo Car Corporation, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Center

Ifølge Juha Pirhonen, vicedirektør for Forskning og Udvikling hos Nokian Tyres, vil sensorteknologien i fremtidens dæk give føreren mulighed for at forudse ændringer i vejoverfladen og vejrforholdene 15-20 kilometer fremme. I praksis kan bilernes computersystemer analysere disse data hurtigere og bedre end føreren.

I 2036 kan biler med bilister være et sjældent syn, da selvkørende biler bringer folk fra sted til sted. En af de faktorer, der bremser overgangen til selvkørende biler, er, at folk stoler mere på deres egen kørsel end automatisk styret kørsel.

 - At overlade styringen kræver en ny måde at tænke på samt investeringer i udvikling for at gøre bilerne tilstrækkeligt pålidelige, siger doktor i naturvidenskab og professor Heikki Liimatainen fra Transportforskningscenteret i Verne, som er en del af Det Tekniske Universitet i Tampere. Han har studeret fremtidens kørsel og mobilitet.

Men han mener, at det noget overraskende vil være trafiksikkerhed der vil drive overgangen til selvkørende biler.

- Forståelsen af hvad den menneskelige faktor gør iht. trafikulykker kan skubbe til den udvikling, der gør føreren til en passager, fortsætter Liimatainen.

Heikki Liimatainen, doktor i naturvidenskab og professor på Det Tekniske Universitet i Tampere, Transportforskningscentret i Verne.
"Forståelsen af hvad den menneskelige faktor gør iht. trafikulykker kan skubbe til den udvikling, der gør føreren til en passager."
Heikki Liimatainen, doktor i naturvidenskab og professor på Det Tekniske Universitet i Tampere, Transportforskningscentret i Verne

Direktør Robert Hansson fra Volvo Car Corporation deler denne opfattelse; på lang sigt mener han, at selvkørende biler vil bidrage til en mere sikker kørsel. Fremtidens biler ville være endnu mere bevidste om deres omgivelser og vil kunne optimere kørslen og rutevalget i sikkerhedsøjemed.

Fremtidens biler vil være værktøjer til mobilitet

Digitaliseringen antages at udvikle mobilitetstjenester på måder, hvor ejerskab af biler vil blive suppleret med andre alternative måder at bruge biler på. Ifølge Heikki Liimatainen vil fokusset skifte til at bruge en bil i mobilitetsøjemed i stedet for at eje en.

- Forskellige mobilitetsapplikationer giver dig mulighed for at rekvirere en bil, når du har brug for en, og at sammenligne priserne på tjenesterne. Disse mobilitetstjenester bliver normen, når de har nået den kritiske masse, det vil sige et tilstrækkeligt antal forbrugere har valgt dem, beskriver Liimatainen.

- I byområder kan man for eksempel have selvkørende taxier, der tager folk fra dør til dør. I praksis vil de ikke kræve førere, fortsætter Robert Hansson fra Volvo Car Corporation.

Automatisk styring frigør føreren og interiørdesigneren

Robert Hansson forestiller sig, at førere af Volvos luksusbiler i fremtiden kan vælge, om de vil nyde den køreoplevelse, som bilen giver, eller lade bilen selv køre dem til destinationen.

- Automatisk styring betyder et paradigmeskifte i designet af bilens interiør. Det giver folk muligheden for at bruge rejsetiden til andre aktiviteter, såsom videounderholdning eller til at slappe af, forklarer Hansson.
Bil- og dækindustrien har til formål at reducere kulstofemissionen

Robert Hansson mener, at bilernes miljøpåvirkning i 2036 vil være reduceret betydeligt, selvom der stadig vil forblive visse udfordringer.

- Elbiler vil have vundet markedsandele fra biler med forbrændingsmotorer, selvom sidstnævnte vil være blevet mere miljøvenlige end de er i øjeblikket. I den ideelle verden ville kørsel resultere i nul ulykker og nul emission, opsummerer han.

2036 vil markere 100-årsdagen for det første vinterdæk, Nokian Hakkapeliitta. Hvilke slags dæk vil vi bruge i fremtiden? Juha Pirhonen, vicedirektør for Forskning og Udvikling hos Nokian Tyres, mener, at bæredygtig udvikling vil være standard for dækproduktionen om tyve år, da det allerede ses aktivt anvendt i dag.

- Mere end 80 % af et dæks kulstofemission vil genereres ved brugen af dækket. Vi fokuserer derfor især på at sænke vores dæks rullemodstand for at reducere kulstofemissionen. Lav rullemodstand sparer energi, hvilket for eksempel udvider elbilers rækkevidde.

- Selv nu arbejder vi aktivt på at reducere rullemodstanden, men populariteten af elbiler afhænger af en betydelig udviklingsindsats rettet mod at forbedre deres rækkevidde, fortsætter Pirhonen.

Dækkene vil blive ved med at være den mest kritiske sikkerhedskomponent for biler

Klimaforandringer forventes at bringe mildere temperaturer på den nordlige halvkugle, og selv Finland bør vænne sig til vintre med mindre sne og svingende temperaturer. Ifølge Juha Pirhonen fra Nokian Tyres, vil temperaturer, der svinger rundt om frysepunktet, samt store forskelle mellem dag og nattemperaturer kræve fremragende is- og vådgreb fra fremtidige vinterdæk. På den anden side sætter køreren også pris på kørekomfort, såsom god håndtering og lavt støjniveau.

- Ved dæk sætter vi pris på sikkerhedsegenskaber, såsom bremseeffektivitet og greb, samt funktioner, der reducerer brændstofforbruget og støjniveauet. På samme måde som alle andre dele, der bruges på vores biler, ønsker vi, at vores dæk opfylder meget høje miljøkrav, siger Robert Hansson om de kriterier, som Volvo har anvendt.

Hvordan vil vores vinterdæk se ud om 20 år?

- I fremtiden vil vi kunne have miljøvenlige dæk, der helt er fremstillet af biobaserede materialer og udstyret med sensorteknologi. De kan indsamle data, der vil blive brugt i netværks-, selvkørende eller robotassisterede biler. I 2036 vil gennemgribende produktudvikling også have givet anledning til væsentlige nyskabelser inden for rullemodstanden, siger Juha Pirhonen, vicedirektør for Forskning og Udvikling hos Nokian Tyres.

- Dækkene vil stadig være en væsentlig del af bilens sikkerhed, da dækkene, selv med revolutionerende intelligent teknologi, er bilens eneste kontaktflade med vejen, minder Pirhonen os om.

Yderligere information:

Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
heikki.liimatainen@tut.fi
, Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
juha.pirhonen@nokiantyres.com

Transport Research Centre Verne 
http://www.tut.fi/verne/en/

Volvo Cars 
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom 
https://www.volvocars.com/en-kw

Intellisafe autopilot 
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Nokian Tyres Safer driving: 
www.nokiantyres.com/innovation/