Det er over 80 år siden, at vinterdækket blev opfundet:

Nokian Tyres Kelirengas mestrede sikre sving i snevejr

Verdens første vinterdæk Kelirengas ("Vejrdækket"), er forløberen for Nokian Tyres Hakkapeliitta, fra Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, selskabet der senere blev til Nokian Tyres, introduceret på markedet i 1934. I år er det over 80 år siden, at vinterdækket blev opfundet.

I 1930'erne blev de vintervejene sjældent brugt og var smalle, og plove blev ikke almindeligt anvendt. For at løse disse udfordringer inden for vinter trafik, kontakter ingeniørerne fra dækafdeling i Nokia dagligt bilister. Salgschef Erik Sundqvist fra Gummitehdas var en nøglefigur i udviklingen af dækket; Han lyttede opmærksomt til ønskerne fra sine kunder og arbejdede tæt sammen med August Kelhu, som var dækforhandler.

Kelirengas, mesteren af dyb sne kørsel med sin grove slidbane blev udviklet til lastbiler, der sammen med busser, udgjorde det meste af trafikken. De første Kelirengas sæt blev fremstillet i størrelsen 7,50-20. Kelirengas er primært designet til at holde køretøjet på vejen, når betingelserne var bløde og snedækkede. Det stærke mønsterdesign udgjorde Kelirengas vinterdæks egenskaber, da dens tværgående riller grebet fat i sneen som et tandhjul. Dette eliminerede behovet for besværlige snekæder. Dets slidbanemønster var løst, og det kunne rense sig godt, mens det kørte, hvilket igen forbedrede grebet.

Hele konceptet på dækket var baseret på et slidbanemønster med fremragende vejgreb. Slidbanemønster på Kelirengas viste sig at være en succes, da det forblev ens i næsten tyve år. Som annoncen udtalte: "bremsning er mere effektiv, og sidelæns glidning blev næsten elimineret". En prisliste for 1934 havde ti dæk modeller, og der blev produceret ca. 110 dæk om dagen.

Nokian tyres Hakkapeliitta - Snevejrs mesteren

De sneklædte veje tiltrak et stigende antal personbiler. Ingeniørerne på dækfabrik skabet løsningen for de glatte vinterveje i 1936. Denne nyskabelse blev navngivet Snow-Hakkapeliitta.Da vinterdækkene blev skræddersyet til personbiler, blev det udstyret med en sparsom tværgående slidbane og flere gribende kanter. Det slidbanemønster var et helt nyt design, og rillerne var helt tværgående og sikrede et tand-lignende greb og kontakt med den bløde sne og mudder.

De sugekoplignende puder på slidbanemønsteret forhindrede glidning i de iskolde riller og det var et typisk træk ved Hakkapeliittas. Snevejrets mester var blevet født.

International anerkendelse i Monte Carlo

Vinterdæk havde brug for flere funktioner allerede i 1950'erne, da plovene blev brugt mere og mere på grund af øget trafik, og de gjorde vejbelægningerne glatte og iskolde. Flere forslag blev gjort med hensyn til at gøre dækkenes greb bedre; blandt disse var gummi beriget med metal pigge og slidbane forbindelser, der indeholder keramiske stykker. Der var flere forskellige typer af metalliske slide pigge oppe til overvejelse, såsom nitter og dæk med forskellige kiler og pigge.

Det endelige banebrydende produkt var Kometa piggen, hvis magt og holdbarhed var baseret på en hård metalspids. Den samme teknologi bruges stadig i pigdæk i dag. Dette skabte en unik kombination: Hakkapeliitta vinterdæk, Kometa piggen, og pigdækkets patent var ejer af gummi teknikeren Veikko Ryhönen. Det første vinterdæk specielt designet til pigge var Kometa-Hakkapeliitta i 1961. Det var en løsning for vinterveje: Piggenes greb på isen, mens dækket selv håndterede bløde overflader.

Pigdæk gjort deres endelige gennembrud i den kollektive bevidsthed for bilister i 1963, hvor alle på podiet i Monte Carlo Rally havde brugt pigdækket Hakkapeliitta. Højdepunktet for den finske vinterdæks ekspertise blev oplevet ved Monte Carlo i 1965-1967, da Timo Mäkinen, Pauli Toivonen, og Rauno Aaltonen vandt det legendariske vinterrally i på hinanden følgende år.

I marts 2013 opnåede opfinderen af vinterdækket en fantastisk verdensrekord for den hurtigste bil på is, som testkører Janne Laitinen fra Nokian Tyres opnåede en hastighed på 335,713 km/t (208,602 mph) på isen af Den Botniske Bugt. Grebet og hastigheder som aldrig før er blevet sikret af det nye topprodukt, Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 vinterdæk med pigge.