FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
ons januar 16 09:00 2019 I kategorier Produkt udgivelser, Virksomhedsnyheder

Mestre Grønlands ekstremer – krydser gletsjeren på Nokian Hakkapeliitta

Syv mænd, tre køretøjer og 5.000 kilometer is. I foråret kørte den islandsk-amerikanske ekspedition fra Grønlands sydlige kyst til landets nordligste punkt og tilbage igen på blot 20 dage. Et af teamets specialkøretøjer bygget af Arctic Trucks var udstyret med Nokian Hakkapeliitta 44 dæk, der er skræddersyet til rigtig vinter. Dette vilde eventyr i det kompromisløse arktiske klima var en hård test for deltagerne og udstyret.

Se videoen af hvordan Grønlands ekstremer mestres

Nokian Hakkapeliitta 44 dækkene blev sat på en alvorlig prøve. Eventyret, der hedder Expeditions7, startede fra Isortoq i Grønlands sydspids og gik derefter nordpå mod Wulff Land til det nordligste punkt. For det meste foregik rejsen på toppen af den kontinentale gletsjer, der er adskillige tusinde kilometer lange og over tre kilometer tyk visse steder.

Mestre Grønlands ekstremer – krydser gletsjeren på Nokian Hakkapeliitta

Undervejs holdte ekspeditionens medlemmer øje med vejrsituationen og indsamlede sne- og isprøver, som de senere afleverede til universiteter til forskningsformål. Ekspeditionen varede næsten tre uger før gruppen ankom til Sisimiut landsbyen på Grønlands vestkyst. Den samlede tilbagelagte strækning var 5.169 km.

Det gik fremad men der var udfordringer

De vanskelige forhold i Grønland satte førerne og køretøjerne på en ekstrem prøve. Faktisk sank et af køretøjerne delvist i den tilfrosne flod under forberedelserne.

- Det sværeste var at starte fra søsiden og finde en sikker rute fra havisen til den tykke kontinentale is, sagde Emil Grimsson, en af grundlæggerne af Arctic Trucks, som også deltog i ekspeditionen.

- Vi kørte på den tynde is på en flod, da et af vore køretøjer sank i. Heldigvis var det det værste, der skete, og vi kunne starte vores rejse bare et par dage senere end planlagt.

Ekspeditionen stod over for en række andre udfordringer undervejs. Varierende vinter vejrforhold og sneblindhed med nul meters sigtbarhed gjort til tider at det gik langsomt fremad. På den mest langsomme del af turen kunne køretøjerne kun klare 10 kilometer i timen. Den laveste målte temperatur var -40 °C. Grønland viste sig dog også fra sin skønne side under ekspeditionen.

- Det var en stor oplevelse at ankomme til Wulff Land efter adskillige dage på isen. Stedet var imponerende... næsten surrealistisk. Jeg er ikke sikker på, at nogen nogensinde før har kørt en bil så langt nordpå.

Gik til udstyrets grænser

Grønlands frie, smukke og uberørte natur er ikke en nem rute, selv for de mest erfarne vinterkørere. Derfor var ekspeditionen afhængig af det allerbedste udstyr til at overleve gletsjeren, det stenrige terræn og de bløde snevolde.

Holdet valgte tre specialbyggede køretøjer fra det islandske firma Arctic Trucks – de samme typer køretøjer, der bliver brugt til antarktiske ekspeditioner. Det nyeste af køretøjerne var udstyret med højt-ydende Nokian Hakkapeliitta 44 dæk fra verdens nordligste dækfabrikant, Nokian Tyres. Dækket har en slidbanesammensætning, der er skræddersyet til at give godt greb og holdbarhed under meget kolde forhold.
- Jeg ønskede at bruge Nokian Hakkapeliitta baseret på mine tidligere erfaringer med dem. Disse dæk kan mestre ekstreme forhold og virker utroligt godt, selv i temperaturer så lavt som -40 grader, sagde Grimsson.

Et Nokian Hakkapeliitta 44-dæk vejer 70 kg og er over en meter i diameter. Det robuste dæk kom til verden sidste år som et resultat af et langt samarbejde mellem Nokian Tyres og Arctic Trucks.

- I blød sne har du brug for store dæk med tilstrækkelig plads til luft, sagde Grimsson. - Du kan justere længden af dækkets kontaktflade ved at regulere dæktrykket. Et bredt dæk har bedre bæreevner og vil ikke synke så dybt ned i sneen som et smalt dæk.

Nok brændstof med?

En af de vigtigste ting i planlægningsfasen var at beregne brændstofforbruget nøjagtigt. Der er ingen tankstationer på gletsjeren.

- Heldigvis endte vi med at have brugt mindre brændstof end vi havde forudset, sagde Grimsson. - Nokian Hakkapeliitta har en god brændstoføkonomi. Teamet transporterede mere end halvdelen af brændstoffet i slæder trukket bag køretøjerne.

- Det var første gang, vi nogensinde havde trukket brændstofsække på slæder bag bilerne, minder Grimsson os om. - Vi kæmpede for at sikre at brændstofsækkene forblev på slæderne og for at slæderne ikke skulle gå i stykker i det hårdt pakkede terræn.

En oplevelse ud over det sædvanlige

Under de tre uge som eventyret stod på, blev de syv ekspeditionsmedlemmer smedet tæt sammen, alle gjorde sin del, fra madlavning til reparation af biler til fotografering.

Hvordan var turen?

- Virkelig en oplevelse du kun har én gang i livet, sagde Grimsson. - Rejser som disse tager dig til en anden virkelighed. Du kan kun fokusere på det nære, nyde øjeblikket og så glemme alt det andet.

Ekspeditionen bestod af: Greg Miller (leder), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg og Kurt Williams fra USA og Emil Grimsson (assisterende leder) og Torfi Johannsson fra Island.

Billeder og videoer: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta44_photos

Kontakter:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prague, 00420 725 865 874, jaroslav.pr@mccann.cz

Zuzana Seidl, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, zuzana.seidl@nokiantyres.com