man marts 12 12:00 2018 I kategori Virksomhedsnyheder

Nokian Tyres’ 120 års jubilæum - fra vinterdæks opfinder til verdensklasses business

Nokian Tyres fejrer sine 120 år som en banebryder inden for dækindustrien. Innovative produkter, et betroet varemærke og et ansvar for at tilfredsstille kunderne, har givet verdens nordligste dækfabrikant en stærk position på markedet. I løbet af 120 år er virksomheden vokset til en verdensklasses virksomhed, med fremtidsvisioner og fornyelser og klar til at tackle de muligheder, som den evigt forandrende verden giver.

Nokian Tyres’ 120 års jubilæum - fra vinterdæks opfinder til verdensklasses business

- Vi er stolte over vores rødder og vores stærke arv af teknologisk pionerskab, høj kvalitet og Hakkapeliitta kampånd. Som eksperter i udfordrende forhold har vi fremmet og lettet sikker kørsel i årtier. Dette er et godt fundament for at skabe en endnu stærkere succeshistorie sammen med vores medarbejdere, kunder og partnere, siger Hille Korhonen, administrerende direktør for Nokian Tyres.

De forskellige faser af Nokian Tyres udvikling er en imponerende fortælling om den finske gummiindustris historie. Etableret i 1898 som Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, fremstillede firmaet galocher, gummitætninger, forskellige typer slanger, politiknipler og senere cykeldæk. Produktionen af bildæk startede i begyndelsen af 1900'erne, da antallet af biler begyndte at vokse.

Nokian Tyres´ første ægte gennembrud i dækindustrien fandt sted i 1934, da virksomheden udviklede verdens første vinterdæk, "Kelirengas". To år senere fremstillede virksomheden det første Hakkapeliitta-vinterdæk, der åbnede døren for vækst og entreen på det internationale marked. Nokian Hakkapeliitta har været det førende vinterdæksmærke i over 80 år.

Fornyer os selv til fremtidens krav

Nokian Tyres er i dag den mest rentable virksomhed i sin branche; den beskæftiger 4.600 fagfolk over hele verden og har en nettoomsætning på ca. 1,6 mia. EUR. Virksomhedens produkter sælges allerede i næsten 60 lande. De nye trends, så som nye former for mobilitet, digitalisering og klimaændringer er udfordrende for industrien, men giver også nye, interessante muligheder for vækst.

Vi kan kun forblive den bedste i branchen ved konstant udvikling og fornyelse. Det betyder for eksempel at satse på udvidelse uden for det traditionelle vinterdæksmarked og investere i tjenester, der gør det endnu nemmere at tage sig af sine dæk. Vi har til hensigt at fortsætte vores systematiske og bæredygtige arbejde med at udvikle innovative løsninger og bevare vores evne til hurtigt og fleksibelt at kunne tilpasse os forandringer omkring os, siger Korhonen.

Nokian Tyres moderniserer også sit logo i anledning af jubilæet. Det fornyede logo afspejler virksomhedens lange historie, bæredygtige drift og nordiske værdier.

Tag en tur gennem Nokian Tyres´ historie

Se videoen: Nokian Tyres' 120 års jubilæum


Download billeder fra historien om dækindustriens banebrydere

Yderligere information:

Jaroslav Nálevka, PR manager McCann Prag, 00420 725 865 874, [email protected]

Zuzana Michalová, PR manager Nokian Tyres CE, 00420 603 578 866, [email protected]