Oplysningerne er tilgængelige fra flere kilder, herunder dækproducenterne og Europa-Kommissionens webside (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller fra dækservicecentrene.
Læs artiklen
De nationale myndigheder har ansvaret for at overvåge og håndhæve overholdelsen af reglerne. I Finland er tilsynsmyndigheden det finske transportsikkerhedsagentur (Trafi). Denne sag er ekstremt vigtig for succesen og virkningen af den nye dækmærkningsordning. Tilsyn er den eneste måde at sikre, at f…
Læs artiklen
Forbrugerne bør konsultere en ekspert på et dækcenter, læse fabrikanternes hjemmesider og læse dæktests udgivet af større uafhængige bilmagasiner, der tester snesevis af egenskaber.
Læs artiklen
Nej. I de nordiske lande er vådgrebet langt fra det vigtigste sikkerhedselement ved et vinterdæk. Vinterdæk med et godt vådgreb har ikke et godt isgreb og er meget ofte designet specielt til de mildere vinterforhold i Centraleuropa.
Læs artiklen
Rullemodstand refererer til den energi, der forbruges i deformationen, der finder sted, når dækket griber fat i vejoverfladen. Rullemodstanden påvirker brændstofforbruget og påvirker dermed kuldioxidemissionen. Rullemodstanden tegner sig for ca. 20 procent af køretøjets brændstofforbrug. Dæk med lav…
Læs artiklen
Vådgreb er en væsentlig sikkerhedsfaktor, især for sommerdæk. Det fortæller om dækkets manøvredygtighed på våde veje. EU-mærket angiver dækkets bremselængde på våd asfalt ved en starthastighed på 80 km/t.
Læs artiklen
De nye dækklassifikationer er bestemt ved hjælp af præcist specificerede tests. Alle dækfabrikanter er ansvarlige for at vurdere og klassificere deres egne dæk. Selvevaluering indebærer brugen af præcist definerede testmetoder godkendt af Economic Commission for Europe (UNECE).
Læs artiklen
Der er mange andre faktorer, der skal tages i betragtning, når man vurderer et dæks ydeevne. Disse omfatter dækkets håndtering på våde og tørre overflader, greb på is, akvaplaningsadfærd og slidstyrke.
Læs artiklen
Vådgreb refererer til dækkets evne til at holde sit greb på våde overflader. I praksis er begrebet vådgreb tæt forbundet med faktorer som en kort bremselængde på våde overflader, bedre håndteringsegenskaber eller en mere direkte kørerespons under våde forhold.
Læs artiklen
Dækmærket gælder ikke for pigdæk, men det bruges til vinterdæk uden pigge. For vinterdæk bør oplysningerne på dækmærket ikke være det eneste kriterie, der anvendes til sammenligning - det er værd at læse uafhængige tests og spørge en dækekspert til råds.
Læs artiklen
Dækstøj er altid forbundet med køreoverfladen, da vejoverfladen har stor indvirkning på støjniveauet, der genereres af køretøjet. Decibelværdien er ikke et præcist mål for støjniveauet; alle dæk er støjende, når de kører på ru asfalt om foråret.
Læs artiklen
EU-dækmærket vil påvirke forbrugernes dækvalg i fremtiden. Særligt gode værdier vil påvirke forbrugernes valg af sommerdæk. Når det kommer til vinterdæk, kan klassificeringen også være vildledende. For eksempel tager det nye dækmærke ikke hensyn til de typiske vinterforhold i de nordiske lande. I kr…
Læs artiklen
EU-dækmærket hjælper forbrugerne med at vælge de rigtige dæk. Mærket tilskynder brugen af sikrere, mere brændstofeffektive dæk, der genererer mindre støj.
Læs artiklen
EU-dækmærket hjælper forbrugerne i EU med at vælge dæk. Mærket styrer forbrugerne mod dæk af højere kvalitet, der også er sikrere.
Læs artiklen
Mærkning anvendes ikke på pigdæk, genanvendte dæk, reparerede dæk, dæk designet til konkurrencebrug eller dæk beregnet til historiske biler.
Læs artiklen
Klassificeringsmærkerne og værdierne vises på fabrikanternes hjemmesider og i reklamematerialet. Hvis dækkene fremvises til forbrugerne, vil de enten have en klassificeringsmærke, der leveres af producenten, der er anbragt på slidbanen, eller en trykt klassificeringsmærke, der leveres af producenten…
Læs artiklen
Rullemodstanden der påvirker køretøjets brændstofforbrug og derved også direkte påvirker miljøet. Vådgrebet er en vigtig egenskab med hensyn til sikkerhed, og det udtrykker også dækkets bremsekraft på våde overflader. Dækkets støjniveau på gadeplan påvirker også nærmiljøet.
Læs artiklen
Bilistens kørestil og opmærksomhed på det rette dæktryk er blandt de vigtigste faktorer i forbindelse med sikkerhed og økonomisk bilkørsel.
Læs artiklen