Korrekt opbevaring kan forlænge dækkenes levetid. De skal opbevares på et tørt, mørkt og køligt sted med en temperatur mellem 0 °C og 15 °C. Dæk skal beskyttes mod regn og fugt for at sikre, at vand ikke kondenserer på dækkets overflade. Dæk skal beskyttes mod stærkt lys, elektriske gnister, opløsni…
Læs artiklen
TPMS står for et dæktryksovervågningssystem. Formålet med dæktrykovervågningssystemet i dit køretøj er at advare dig om, at et eller flere dæk har faretruende for lavt tryk, hvilket muligvis skaber usikre køreforhold. TPMS-dæktrykindikatoren er et gult symbol, der tændes på instrumentbrættet i form …
Læs artiklen
Nokian Tyres har testet vinterdæktrykket for de fleste bilmodeller. Indikationen har været, at dæktrykket bør være 0,2 bar (20 kPa) højere end det anbefalede sommerdækstryk. Dette skyldes de forskellige konstruktioner af vinterdæk og effekten af kulde på trykket. Du kan tjekke bilens manual for det …
Læs artiklen
Dette system advarer bilisten, hvis trykket på et dæk falder med mere end 20 procent fra standardværdien, eller hvis trykket falder under 1,5 bar. Dette gør det muligt for bilisten at stoppe i tide, før der opstår fare.
Læs artiklen
Det forkerte dæktryk kan have alvorlige konsekvenser for kørslen, især hvis trykket er for lavt. Hvis dæktrykket er for lavt, vil bilens køreegenskaber blive dårligere, og manøvredygtigheden vil være dårligere og modstand mod akvaplaning ligeså. Lavt dæktryk øger også bremselængden. Ifølge test fra …
Læs artiklen
DSI (Kørselssikkerhedsindikator) er en slidindikator, der angiver den resterende rilledybde i millimeter. Det hjælper dig med at vide, hvornår du skal udskifte dine dæk. Det hjælper også med at øge dækkenes samlede brugbare kilometerantal, da du er i stand til at ombytte dækkene mellem akslerne rett…
Læs artiklen
Rent teknisk kan Flat Run-dæk monteres på alle typer køretøjer. Vi anbefaler dog kun at bruge dem på køretøjer, som Flat Run er beregnet til.
Læs artiklen
Nej. Nye pigge kan ikke monteres på steder med manglende pigge, da de ikke vil hæfte i de allerede ændrede fordybninger.
Læs artiklen
Vi anbefaler, at dæk vaskes med et mildt rengøringsmiddel, såsom en sæbe beregnet til bilvask.
Læs artiklen
Det er normalt, at de dæk, der er på trækakselen slides mere på midten og de frit løbende dæk på skuldrene. Den bedste måde at sikre et højt kilometertal er ved at ombytte dækkene hver 8.000 km.
Læs artiklen
I fremtiden vil rullemodstanden blive forbedret bemærkelsesværdigt på grund af nye materialer. Derudover vil moderne teknologi blive fastgjort til dækket, og dækket skal være en mere uadskillelig del af hele bilen. I de næste årtier vil de fleste oliebaserede materialer blive erstattet af mere bæred…
Læs artiklen
Udfør altid en visuel kontrol af dækkene før kørslen, og kontroller dem grundigere hver tredje uge. En hyppigere kontrol kan forbedre køresikkerheden og komforten og forlænge dækkenes levetid.
Læs artiklen
Ja. Rullemodstanden på et Flat Run-dæk er større end den er for et dæk med en normal konstruktion.
Læs artiklen
Hvis et Flat Run-dæk har været brugt uden luft i dækket - selv for en kort distance - anbefaler vi at udskifte det med et helt nyt dæk.
Læs artiklen
Monteringen af Flat Run-dæk kræver ikke specialudstyr og kan installeres på de fleste dækservicestationer.
Læs artiklen
Kontakt straks en dækspecialist, hvis dækket bliver fladt, når det er i brug, eller hvis du mærker ydre skader på slidbanen eller siderne af dækket, såsom punkteringer, revner, skrabninger eller ujævnt slid.
Læs artiklen
Nokian Flat Run-dæk kan monteres på almindelige fælge, mens flere andre producenters produkter kræver særlige fælge.
Læs artiklen
Nokian Flat Run-dæk kan køre 50 km med en fuldt læsset bil og 150 km hvis du kører alene i bilen, uden dæktryk.
Læs artiklen
Dæktrykket kan kontrolleres ved at bruge en stander, der findes på de fleste tankstationer. Dette bør gøres hver tredje uge. Vi anbefaler at bruge det tryk, der er defineret af bilproducenten. Du kan kontrollere det korrekte dæktryk for din bil i bilens manual. Bemærk: Mål altid dæktrykket, når dækk…
Læs artiklen
Sommerdæk er designet til sommertemperaturer. Hvis sommerdæk skal transporteres, opbevares eller håndteres ved ekstremt lave temperaturer (under -30 °C), skal man være særlig opmærksom ved håndtering af dem, da uforsigtig håndtering kan forårsage skader på dækkene. Ved transport skal der især passes…
Læs artiklen