Den elektriske hyperbil Toroidion fortsætter banetest og udviklingsarbejdet med Nokian Tyres

I september 2015 blev den nye konceptbil Toroidion 1 MW fremvist, det nye elektriske krafttog på Nokian Tyres hurtigbane til en fremvisning i Nokia, Finland. Efter lanceringen på den tidligere Marques Monaco udstilling har Toroidion 1MW Konceptett overrasket verden med sin teknologi og ydeevne.

I øjeblikket er de revolutionerende Toroidion hyperbiler udstyret med Nokian Ultra High Performance dæk, Nokian zLINE (størrelse 295/30 R19) til god præstation under hurtig kørsel. Det udfordrende F & U-arbejde og testning fortsætter.

- I fremtiden vil vi udvikle vores UHP-dæk yderligere, så de kan klare den ekstremt høje effekt fra Toroidion og samtidig bevare det maksimere greb og håndteringsegenskaber, fortæller udviklingschefen Jarno Röytiö fra Nokian Tyres.

Omfattende viden og know-how

Medierne var til stede på banefremvisningen, ivrige efter at se hyperbilen i funktion. Pasi Pennanen, administrerende direktør for Toroidion Ltd., klatrede ind, lukkede døren, greb rattet, og udløste det elektriske drivaggregatet på Nokian Tyres bane. Publikum var forbløffet over kraften, accelerationen og håndteringen.

- Takket være Nokian Tyres omfattende viden om kørsel under særlige forhold, fx på is på over 300 km / t, bevarede vores 1 MW hyperbil fremragende trækkraft og greb på banen, siger Pasi Pennanen.

Avanceret ekspertise fra Finland

Den finskbygget Toroidion 1 MW Konceptbil er verdens mest kraftfulde elbil med et unikt patenteret drivaggregatet, der kan revolutionere elbiler overalt. Den eksklusive funktion ved trækket på Toroidion er, at drivaggregatet er skalerbart til enhver størrelse: fra super biler til personbiler, lastbiler eller motorcykler.

Effekten på hyperbilen er forbløffende én megawatt eller 1.341 hestekræfter. Karosseriet af den sporty Toroidion er lavet af kulfiber og bilen har firehjulstræk med fire elmotorer. Der er to 200 kW motorer i front og to 300 kW motorer bagerst. Drivakslerne løber lige ind i motorerne, uden gear. Batteriet løber langs hele længden af bilen. 3D-print teknologi er også blevet anvendt i udviklingen; spejle og indvendige dørhåndtag er f.eks. trykt i 3D.

Læs mere på: www.toroidion.com/