
Fabrikken i Oradea, Rumænien
Verdens første CO2-udledningsfri dækfabrik
Vi bygger verdens første CO2-udledningsfri dækfabrik i Oradea, Rumænien. Et verdensklasse produktionsanlæg i Europa er et vigtigt skridt, for til at skabe yderligere produktionskapacitet. For Nokian Tyres er det et af de vigtigste strategiske projekter i den nærmeste fremtid.
Nøglefakta
Sådan opnår vi nul CO2-udledning
Nokian Tyres' fabrik i Oradea er verdens første dækfabrik i fuld skala med nul CO2-udledning. På fabrikken bruges der ingen energi genereret af fossile brændstoffer. Det gør det muligt for hele fabrikken at operere med nul CO2-emissioner (Scope 1 og Scope 2).
Dette opnås gennem en kombination af løsninger.
Al elektricitet, der bruges på fabrikken i Romania Oradea, er CO2-fri. En del af den elektricitet, der bruges på fabrikken, genereres af solenergianlæg på stedet. Vi har også underskrevet en langtidskontrakt med leverandøren af vedvarende energi Enery for at sikre CO2-fri energi til fabrikken.
Dampen, der bruges til at hærde dækkene, genereres af innovative elektriske kedler, som bruger helt CO2-fri elektricitet i stedet for de sædvanlige fossile brændstoffer. Derudover er dækproduktionsprocessen meget energieffektiv, da vi kun bruger den mest moderne teknologi og de mest moderne maskiner.
Nul CO2-udledningsniveauet vil blive verificeret i forbindelse med bæredygtighedserklæringen for 2025. 2025 er det første hele år med kommerciel produktion.
Oradea - hjemmet for vores nye fabrik
Mange faktorer bidrog til, at Rumænien og byen Oradea blev udvalgt som den endelige placering af vores nye fabrik blandt mere end 40 muligheder. Vi fandt et sted, der var stort nok til at sikre en skalerbar storproduktion med grønne energikilder i nærheden. Området har et stabilt erhvervsmiljø, uddannet arbejdsstyrke og er tæt på vores kundebase via jernbaner og motorveje. Det er et stærkt knudepunkt for bilproduktionen i Europa og fungerer som et vigtigt regionalt og europæisk transportcenter.
Den samlede investering af fabrikken anslås til at være ca. EUR 650 millioner, hvilket er blandt de mest værdifulde investeringer i Rumænien i de seneste år. Fabrikken bygges i det nordvestlige Rumænien i byen Oradea, et vigtigt regionalt og europæisk knudepunkt for mange transportruter.