Sådan har vinterdækket ændret sig - sammenligning af verdens første vinterdæk til nutidens vinterdæk uden pigge

For omkring 80 år siden, fik bilister verdens første vinterdæk. "Kelirengas" var udviklet og produceret af Nokian Tyres og var det bedste produkt af sin tid - det var det første dæk med en ru slidbane, der kunne kravle op af de snefyldteste veje. Men hvordan virker det unikke produkt fra dengang i en sammenligning med moderne vinterdæk uden pigge? Vi sammenlignede Kelirengas med Nokian Hakkapeliitta R2, vinderen af flere tests.

Verdens første vinterdæk, blev introduceret af Suomen Gummitehdas i 1934, det medførte en revolution på de nordiske vinterveje. Før dette tidspunkt havde de dæk, der anvendes på de smalle og snedækkede veje mest været det der minder om sommerdæk. Når man ankom ved foden af en snedækket bakke, måtte føreren forlade køretøjet for besværligt at påsætte snekæder. Det nye vinterdæk blev kaldt Kelirengas ("Vejrdækket"), fordi det for første gang havde en uslebet dækmønster der indførte en ny type greb i vinterveje.

- Kelirengas blev udviklet til lastbiler for at give dem muligheden for at bevæge sig i et tykt lag sne. Det tværgående slidbanemønster på dækket gravede sig ned i sneen som på en bane, det gjorde det meget lettere at kører op ad bakke, siger Matti Morri, Teknisk Customer Service Manager for Nokian Tyres.

I dag, er trækkraft i sne ikke nok for et vinterdæk. Da pløjningen af vejene begyndte, blev de tilisede, og der var endnu mere påkrævet af vinterdækkene. Når man sammenligner Kelirengas med sin moderne halvfætter, Nokian Hakkapeliitta R2, kan vi se, at alene ændringerne i slidbaneblanding og mønsteret er enormt.

 - Ud over trækkraft, skal moderne dæk også have et godt lateralt greb. Det symmetriske, pilformede mønster fra Nokian Hakkapeliitta R2 renser sig godt i dyb sne, og har et godt greb på is og sjap, siger Morri.

Snesevis af nye råvarer

Selvom Kelirengas var et unikt produkt for sin tid, kan det kun ses som vinterdæk i moderne forstand ud fra dets slidebanemønster. Kelirengas anvender en meget stiv gummiblanding som sommerdæk, hvilket betyder, at grebet udelukkende afhænger af rillerne. I dag er gummiblandingen specielt skræddersyet til slidbanen og giver en væsentlig del af grebet. I dag bruges mere end hundrede råvarer til fremstilling af et moderne vinterdæk uden pigge, men til Kelirengas blev der kun brugt en tredjedel så mange.

- Meget små, krystal-lignende partikler er blevet tilsat til gummiblanding af Hakkapeliitta R2. De opfører sig som indbyggede nitter på isglatte veje, forklarer Morri.

Nutidens vinterdæk uden pigge bruger både naturligt og syntetisk gummi. Naturgummiet fungerer stabilt langs et bredt temperaturområde, så slidbanesammensætningen forbliver fleksibel og opretholder et godt greb. Andelen af sort kulstof i dækket er blevet erstattet af silica, hvilket forbedrer brændstoføkonomien og vådgreb på dækket.

Et hundrede millimeter bredere

Moderne bilister værdsætter ting i deres vinterdæk som brugerne af Kelirengas ikke engang kunne drømme om, såsom styringsfornemmelsen af dækket. Dette er også tydeligt på størrelsen af dækket. Kelirengas er designet til lastbiler, havde en bredde på kun 190 millimeter, mens de moderne vinterdæk uden pigge Nokian Hakkapeliitta R2 findes til personbiler med en bredde på op til 290 millimeter.

- Bredde forbedrer kørekomforten væsentligt. Den omstændighed, at bias-lags strukturen i Kelirengas er blevet erstattet af en radial struktur er også underforstået et kvantespring i håndteringen af dækket.

Moderne biler kræver også helt andre egenskaber for et dæk. Når du designer et dæk, er du også nødt til at sikre, at det fungerer godt med moderne traction control og stabilitet kontrolsystemer.

Trafikken er nu meget sikrere end under Kelirengas alderen. Ud fra følgende betragtninger kunne brugeren af Kelirengas kun forøge fornemmelsen af greb på vejen ved hjælp af kørerfornemmelsen i hans / hendes syn, moderne biler har udstyr, der kan meddele føreren om glatte veje og andre faktorer, der påvirker deres kørsel.

- Det eneste, der ikke har ændret sig fra Kelirengas dagene er vejret. Vinterdæk er stadigt eftertragtede i de krævende og varierende forhold i norden, siger Morri.